Linda kom på konceptet glamorösa vattenslangar – nu intar Garden Glory USA

linda-brattlof-garden-glory-feat

Linda Brattlöf såg en lucka på marknaden och antog utmaningen. Ingen hade ditintills gjort vattenslangar som inte bara var praktiska utan även hade en estetisk funktion. Hon tog fram en design och en varumärkesstrategi och gjorde ett försök. Och som det flög. Nu sprids Garden Glory över hela världen.

OM GARDEN GLORY

Startade: 2012.
Gör: Designar och säljer exklusiva trädgårdsprodukter så som trädgårdsslangar, brevlådor, vattenkannor och planteringsspadar.
Var: Huvudkontor i Göteborg. Tillverkning hos olika producenter i Sverige och Danmark. 250 återförsäljare i 20 länder med Sverige, Norge och Australien som de tre största marknaderna.
Grundare och ägare: Linda Brattlöf.
Antal medarbetare: 4 stycken: två killar som sköter lager och montage, en tjej som ansvarar för svenska återförsäljare samt Linda som ansvarar för utländska återförsäljare, produktdesign, pr och administration.
Omsättning: Cirka 5 Mkr under 2016, som huvudsakligen inkommer under mars till juli. Målet är att fördubbla omsättningen årligen i tre år framöver.
Utmärkelser: Vann hösten 2012 guld i Svenska Designpriset för sin förpackning och hösten 2014 Best Designer Product i Australien.

OM LINDA BRATTLÖF

Ålder: 37 år.
Bor: På Donsö i Göteborgs södra skärgård.
Familj: Gift och har två barn på 6 och 9 år.
Utbildning: Projektledning på IHM Business School i Göteborg.
Yrkesbakgrund: Har jobbat inom restaurangbranschen som servitris, bartender och restaurangchef samt varit flygvärdinna.
Ser fram emot: ”Vår utveckling i USA, att driva bolaget framåt och få med mig många kompetenta människor på vägen.”
Bästa egenskap: ”Att jag är otroligt noggrann och enveten.”
Sämsta egenskap: ”Det är nog att jag har otroligt höga förväntningar på min omgivning och ställer väldigt höga krav. Det är inte alltid bra.”
Kopplar av: ”Genom de mest banala grejer som att sitta på bryggan och titta på när barnen badar, dricka vin, umgås med vänner och familj och ordna fester.”

– Jag hade aldrig någonsin funderat över vattenslangar innan, men under vår första sommar i egen villa upptäckte jag dem.

Linda Brattlöf berättar om det slumpmässiga i hur Garden Glory startade. Att hon googlade på alternativ till vanliga gröna vattenslangar, men bara hittade bloggar och forum där folk efterlyste precis samma sak: snyggare trädgårdsslangar. Ingenstans verkade det finnas.

Detta var våren 2011 och Linda hade just inlett ett karriärbyte, slutat i restaurangbranschen och börjat läsa projektledning. Och nu kom tankarna: skulle hon på egen hand fylla tomrummet?

– Jag kände att jag aldrig skulle komma på en bättre affärsidé och bestämde mig för att köra till 150 %!

”JAG BESTÄMDE ATT VI SKULLE VARA LITE SOM APPLE – EN GRYM PRODUKT I SNYGG FÖRPACKNING SOM FÖRGYLLER HUSET.”

Några månader senare var Garden Glory igång och Lindas magkänsla visade sig vara helt rätt. Hennes exklusiva trädgårdsprodukter säljs nu runt om i hela världen, med Sverige, Norge och Australien som största marknader, och omsätter drygt fem miljoner. Planen är exponentiell tillväxt de kommande åren.

Vad har gjort Garden Glory så framgångsrikt?
 Att jag från början förstod att vi inte bara kunde sälja snygga trädgårdsprodukter, utan behövde addera känsla och finnas i distributionskanaler där vattenslangar inte vanligtvis säljs för att lyckas.

TIDSLINJEN

April 2011 Linda har flyttat till hus och letar efter en vit och stilren trädgårdsslang. När hon inser att det inte går att få tag på bestämmer hon sig för att ta fram en själv.
Augusti 2011 Parallellt med projektledningsstudier på IHM läser hon på om vattenslangar och kontaktar producenter. Hon designar en vattenslang, ett munstycke och en vägghållare i sprakande färger samt tar hjälp av reklambyrån Mockup för att bygga varumärket.
Januari 2012 Lanserar Garden Glory på Formex-mässan i Stockholm och får mycket uppmärksamhet och press. Under helgen sluts avtal med ett 20-tal butiker.
Juni 2012 Högsäsongen drar igång och Linda får fullt upp. Har nu ett 30-tal återförsäljare och jobbar under hela premiäråret på egen hand med att montera, packa, leverera, sälja och marknadsföra. När stressen blir för stor rycker hennes man in som lagerarbetare.
Oktober 2012 Får lån från Almi och banken och kan beställa större volymer inför nästkommande år och satsa utomlands. Vinner dessutom Svenska Designpriset i kategorin förpackningsdesign.
Januari 2013 Får en mycket bättre plats på Formex-mässan och lanserar en gjuten vägghållare i aluminium i form av ett kronhjortshorn som blir en stor succé. Anställer också sin första medarbetare som hjälper till med montering av produkterna innan de skickas till butik.
Februari 2013 Ställer ut på världens största inredningsmässa Ambiente i Frankfurt. Blir utsedd till mässans Must See och får många nya återförsäljare i Europa.
Maj 2013 Kommer ut med flera nya färger på produkterna. Får sin hundrade återförsäljare.
Januari 2014 Vinner designpriset Best Designer Product i Australien. Lanserar en brevlåda och tar därmed ett första steg mot att bli ett bredare varumärke inom trädgårdsprodukter. ”Jag älskar rutmönster och inspirerades av klassiska Chanelväskor, och tog hjälp av min kusin som är möbeldesigner för att rita den.”
Januari 2015 Anställer sin tredje medarbetare som tar över försäljningen på den svenska marknaden och dubblar den omsättningen på bara några månader.
Mars 2015 Kontrakterar en stor distributör i Benelux-länderna.
Februari 2016 Lanserar en vattenkanna och en planteringsspade av mässing samt en stor lejonkruka som säljer slut på bara några månader. Anställer sin fjärde medarbetare.
Augusti 2016 Jobbar för fullt med att upprätta samarbete med en tredjepartslogistiker som ska ta över allt operativt arbete med montering och distribution.
September 2016 Startar en stor PR-kampanj i USA. ”Vi hade planerat att ta oss an den amerikanska marknaden på klassiskt vis med mässor och återförsäljare, men kör istället med PR-byrå för att leda amerikanerna till direktköp i vår egen webbshop.”

EN VANLIG DAG

Kl 08.30 Kommer in till kontoret och tar en kaffe, läser mejlen och kollar nyinkomna ordrar.
Kl 09.30 Möte med ett av företagen som vill bli Garden Glorys tredjepartslogistiker. Linda visar runt och de går igenom alla detaljer som krävs för offerten.
Kl 11.00 Möte med en mönsterkonstruktör. De diskuterar nästa års planerade produkter och om de kanske kan samarbeta kring någon design.
Kl 12.00 En snabblunch med kollegorna.
Kl 12.30 Ut på lagret för att hjälpa de som jobbar där med att få iväg paket till alla kunder. Under somrarna behöver ofta alla hjälpa till med montering och packning för att allt ska hinnas med.
Kl 15.00 Tar ytterligare en kaffe och slår sig ner vid datorn för att jaga leverantörer, gå igenom försäljningssiffror och följa upp offerter och förfrågningar.
Kl 16.00 Planerar morgondagens entreprenörsevent där Linda ska mingla med potentiella investerare. Bokar också in ett besök hos fabriken i Löddeköping där krukorna tillverkas.
Kl 17.00 Packar ihop och åker hem till familjen.

Hur får man en traditionellt sett teknisk och ganska trist produkt som vattenslangen att bli en glamorös inredningspryl? Linda hade en varumärkesbyrå som bollplank när hon tog fram sin strategi.

– Vi definierade först vilka som var våra a-kunder och vilka butiker jag absolut inte ville in på. Det gjorde det enklare att sätta konceptet: att Garden Glory ska förmedla känsla och design snarare än tekniska attribut.

Planen gick ut på att få PR och de valde att lägga fokus på förpackningen. Trädgårdsslangarna förpackades som exklusiva handväskor och marknadsfördes därefter.

linda-brattlof-garden-glory-extra3

Vem var din idealkund?
– Möbel- och lifestylebutiker som säljer premiumvarumärken. Svenssons i Lammhult stod överst på Sverige-listan och även fast jag aldrig hade jobbat med sälj och inte visste hur de var vana att göra affärer så ringde jag upp och var så övertygande att de köpte oss med hull och hår och blev vår första kund!

Hur utvecklade du produkterna?
– Jag började med att läsa på om hur en riktigt bra vattenslang är och blev mer eller mindre expert på plaster, armeringar och tryck. Det hade jag aldrig kunnat ana ett år innan haha! Sen när jag visste exakt hur de skulle se ut började jag se mig om efter producenter.

linda-brattlof-garden-glory-extra1

I augusti hittade hon en svensk tillverkare och beställde sin första batch på 400 vattenslangar. Men när de levererades ett par månader senare levde de inte alls upp till förväntningarna.

– Kvaliteten var helt enkelt så dålig att jag inte kunde sälja dem. Jag krävde pengarna tillbaka men hade tyvärr inte skrivit något avtal så allting blev väldigt struligt, kostsamt och stressigt!

Linda hade bokat plats på Formex-mässan bara några månader senare. Då skulle Garden Glory lanseras officiellt. Hon fick alltså snabbt gå vidare och lyckades hitta en spansk tillverkare som kunde leverera på kort varsel.

Vad har varit svårast hittills?
– Det är just att hitta rätt producenter. Kvaliteten i produktionen och kommunikationen med oss måste stämma, och eftersom vi bara har en säsong får det inte heller bli problem med leveranstiderna. Och så måste de tåla att en tjej kommer in och talar om hur det ska vara, det är det inte alla som gör!

FRAMGÅNGSFAKTORER BAKOM GARDEN GLORY

”Att vi har varit trogna vårt varumärkeslöfte. Vikten av det kan man aldrig sluta prata om. Att man verkligen tänker igenom och följer sin strategi kring hur varumärket ska upplevas och vart man vill med det, och att allt man gör drar ditåt. Det är till exempel väldigt noga att man finns i rätt butiker mot rätt målgrupp. Många vill komma ut fort, finnas överallt och tjäna snabba pengar men då är risken att folk inte litar på varumärket.”

”Att jag har vågat ta ut svängarna i en produktkategori som annars är alldaglig. Det i kombination med att vi har haft bra produktbilder och tagit nya varje kvartal har gjort att vi fått mycket uppmärksamhet i press och bloggar.”

”Att vi alltid har hållit hög kvalitet. Ska man vara ett premiummärke behöver man vara det rakt igenom, och jag har aldrig sålt något som jag inte har dubbelkollat och är 100 % nöjd med. Det har varit väldigt viktigt för vår framgång tror jag.”

”Att jag har trott på mig själv och varit övertygad om att detta skulle lyckas. Våra producenter har ibland tvivlat på min idé och varit av uppfattningen att det måste vara billigt och massproducerat för att sälja, men jag alltid stått på mig.”

LINDAS FOTSPÅRSTIPS

”Man får inte vara rädd för att ta betalt. Väldigt många börjar tänka ”vem kommer betala så mycket för det och det”, men det handlar alltid om värdet av det som du säljer. Bygg upp ett mervärde kring produkten och leverera hög kvalitet så kan du ta mer betalt.”

”Det kan vara en bra idé att ta hjälp av en reklambyrå i början som kan vara bollplank i varumärkesbygget och hjälpa till att fixa bra marknadsmaterial.”

”När man pratar produktion är det väldigt viktig med patent och varumärkesskydd. Många säger att det inte spelar någon roll för att de stora företagen ändå bara kör över dig, men det är inte sant. Att skydda sin design är otroligt viktigt, och dessutom höjer det värdet på ditt företag.”

”Att hitta rätt producent är en utmaning. Jag tycker att man ska försöka hitta någon som har gjort något liknande innan. Gå inte till någon som håller på med bilar, plåt och industri om du ska göra designprodukter, jag har testat och det fungerar inte. Hitta gärna producenter som är medelstora och som man kan växa tillsammans med, så att båda förstår varandras värde.”

”Öka chansen att få PR via tidningar och bloggar genom att fixa bra bilder och ofta ta nya, då blir du mer attraktiv.”

Hon hann lösa produktionsproblemen och kunde lansera som tänkt den 19 januari 2012. 20 butiker blev återförsäljare med en gång och efter mässhelgen spreds ryktet.

– Butiker observerar ju varandra och jag lade mycket tid på att komma in hos de tio bästa butikerna i Sverige, sen kom resten på köpet. Jag tror uppemot 70 % av våra återförsäljare har hittat till oss.

Hur har du finansierat företaget?
– I början med starta-eget-bidrag från Arbetsförmedlingen och 50 000 i sparpengar. Sen jobbade jag smart med likviditeten och förhandlade exempelvis till mig längre betalningsfrister mot mina leverantörer.

linda-brattlof-garden-glory-extra2

Efter den första framgångsrika sommarsäsongen bestämde sig Linda för att satsa vidare. Hon tog lån på några hundra tusen kronor för att kunna bygga ett större varulager och ställa ut på världens största inredningsmässa, Ambiente i Frankfurt. Det var dags att nå ut globalt på riktigt.

– Och nu inför stundande USA-satsning kommer jag behöva mer kapital för att kunna fortsätta växa så snabbt som vi vill.

Hur ska ni ta er an USA?
– Först hade jag tänkt gå via mässor och butiker även där, men för bara någon månad sedan ändrade jag planen. Majoriteten av kunderna i vår webbshop är amerikaner, så jag tänkte att varför inte utnyttja den plattformen mer och samtidigt få bättre marginaler på försäljningen?

Sagt och gjort. Nu har hon signerat kontrakt med en amerikansk PR-byrå som har kontor i New York, San Francisco och Los Angeles och tillsammans ska de rulla ut Garden Glory i USA.

– Vi har redan varit med i weekend-numret av Hunting Design som är ett väldigt erkänt magasin i New York, och nu ska vi bara mata, mata, mata med pressutskick. Jag är så taggad och tror verkligen att den här satsningen kommer leda till något riktigt bra!



Mer om Almi

Har du en idé om en produkt eller tjänst? Är du på väg att starta eller köpa ett företag? Eller driver du redan ett företag? Läs mer om Almis olika tjänster.