Vienars nappflaskor flög – nu har han intagit 40 länder på två år

twistshake-nappflaska-vienar-roaks-extra

Vienar Roaks kom på en ny slags nappflaska och lät inte idén få vila. Efter ett dygn hade han en partner och en produktskiss, efter två månader en färdig prototyp och efter åtta månader var 100 000 exemplar under tillverkning. Detta är storyn bakom Twistshake.

OM TWISTSHAKE

Startade: 2014.
Gör: Utvecklar och säljer babyprodukter så som nappflaskor, dinappar och pipmuggar.
Var: Huvudkontor i Västerås och dotterbolag samt kontor i Chicago. Har tillverkning i Kina. Försäljning via distributörer i 38 länder över hela världen där Sverige och Spanien är de största marknaderna.
Grundades och ägs: Av Vienar Roaks och Camillo Eriksson.
Antal medarbetare: 12 just nu, ytterligare cirka tio planeras att rekryteras under 2016.
Omsättning: 3,7 Mkr 2015. Prognosen för 2016 är 20 miljoner och målet är att omsätta 100 miljoner 2018. I dagsläget kommer 30 % av intäkterna från webbshopen och 70 % från återförsäljare, men planen är att öka onlineförsäljningen mycket framöver.

OM VIENAR ROAKS

Ålder: 32 år.
Bor: I villa i Västerås.
Familj: Frun Elin som är marknadsansvarig på Twistshake.
Utbildning: Samhällslinjen på gymnasiet. ”Jag var ingen skolmänniska utan började väldigt tidigt jobba i min pappas livsmedelsbutik.”
Yrkesbakgrund: Har drivit fastighets- och byggföretag tillsammans med sin familj sedan han slutade skolan.
Förebild: ”Min far. Han var alltid först på jobbet och sist att gå hem, och detta fick mig tidigt att inse att om man vill komma någonstans i livet måste man lägga ner tiden som behövs och välja bort saker man annars kanske föredragit att göra. Han har alltid levt efter konceptet att allt är möjligt, du bestämmer själv hur långt du vill komma.”
Funderar på: ”Ingenting, utan jag bara kör rakt fram. Har faktiskt inga problem som behöver lösas just nu, förutom personalbrist här på kontoret då.”
Bästa egenskap: ”Att jag är envis och bara ser lösningar.”
Sämsta egenskap: ”Min korta stubin.”
Kopplar av: ”Genom att fiska. Om jag har en enda ledig minut så är jag i båten. Det är det enda sättet som jag kan koppla av på just nu.”

Vi förstår snabbt att mycket händer kring Vienar Roaks och hans Twistshake. När vi avtalar tid för intervjun är han ena veckan på uppstartsmöten i USA, och andra veckan i Kina för att checka det sista inför de kommande produktlanseringarna. Men så äntligen, en tisdag i september är han tillbaka i Västerås och har tid för oss.

– När vi startade hade vi som mål att nå ut i nio länder under premiäråret. Men det blev 24. Och nu närmar vi oss 40. Så nog är det fullt upp!

”TILL 2018 OMSÄTTER VI 100 MILJONER, DET ÄR JAG SÄKER PÅ!”

Tidigare drev Vienar fastighetsbolag med familjen och han berättar att livet ibland var stressigt då. Nu skrattar han åt det.

– Hela förra året när vi sålde för nästan 4 miljoner, jobbade Camillo och jag fortfarande själva. Då kan man snacka om stressigt. Jag minns hur vi tittade på varandra en söndagsmorgon och insåg att vi hade fått påsar under ögonen haha! Någonstans där förstod vi att vi behövde medarbetare för att klara tillväxten.

Vad driver dig att jobba så mycket?
– Min envishet. Sätter jag upp ett mål så ska jag dit, oavsett vad. Och sen bara gör jag det.

vienar-roaks-grundare-twistshake
Vienar Roaks har grundat Twistshake.

TIDSLINJEN

Juli 2014 Vienar har länge haft idén om en mer funktionell nappflaska. Nu inser han att problemet fortfarande existerar och bestämmer sig för att försöka fundera ut ett koncept.
Augusti 2014 Träffar via en kompis industridesignern Camillo Eriksson som gärna hoppar på. Över en natt ritar han upp nappflaskan digitalt.
September 2014 De samarbetar med ett utvecklingsföretag och tar fram en prototyp.
November 2014 De båda åker till Kina för att hitta en lämplig tillverkare. Besöker ett tiotal och väljer sedan ut en. När de kommer hem säger Camillo upp sig från sitt jobb för att också kunna satsa på heltid.
December 2014 Efter intensiv korrespondens med fabriken i Kina får de nu en helt färdig Twistshake. De tror så mycket på sin idé att de beställer 100 000 flaskor på ett bräde.
April 2015 Lansering i Sverige. Under ett par veckor ringer Vienar och Camillo runt och lyckas få in flaskan i ett 30-tal butiker. Sedan kommer de i kontakt med distributören Carlobaby som tar över det arbetet.
Maj 2015 De arbetar aktivt med att få distributörer utomlands. Googlar, listar företag och ringer runt. Får ganska enkelt napp i flera europeiska länder.
September 2015 Ställer ut på världens största babymässa Kind und Jugend i Köln i Tyskland. Där får de flera bra kontakter som leder till affärer i bland annat Tyskland, Japan och Mellanöstern.
Oktober 2015 Inleder sin sociala medier-strategi. Vienars fru Elin börjar som marknadsansvarig och knyter samarbeten med mammabloggare och föräldrakonton på Instagram.
December 2015 Avrundar sitt första verksamhetsår och kan summera en omsättning på 3,7 miljoner och nappflaskor sålda till totalt 24 länder.
Februari 2016 Anställer sin första säljare.
Maj 2016 Får klart sitt IT-system Twistnet där de tydligt kan följa sina marknadsaktiviteter och allt som skrivs om företaget i sociala medier. Det förenklar marknadsavdelningens arbete vilket märks – på tre månader fördubblas försäljningen online.
Oktober 2016 Lanserar åtta nya produkter, däribland en kollektion pipmuggsflaskor. Startar dessutom sitt första utländska säljkontor, i Chicago, där tre personer anställs för att bearbeta och hitta återförsäljare på den amerikanska marknaden.

EN VANLIG DAG

Kl 07.00 Vienar är vanligtvis på resande fot, men ett par veckor per månad är han hemma i Västerås. Då inleds dagen klockan sju på kontoret, ofta med ett telefonmöte med sin kinesiska kollega om produktion och produktutveckling.
Kl 08.00 Går igenom sina mejl och delegerar vissa sysslor till sina medarbetare.
Kl 10.00 Har telefonmöte med ett par distributörer. ”Vi diskuterar deras marknad, hur det går med försäljningen och vad nästa steg är.”
Kl 12.00 Spenderar lunchen framför datorn. ”Jag äter oftast ingen lunch utan kastar bara i mig något snabbt. Det blir mat först på kvällen. Kan faktiskt knappt minnas när jag åt en riktig lunch sist, lite sjukt men så är det.”
Kl 13.00 Veckomöte med alla medarbetare. ”Det började vi med ganska nyss, eftersom vi ju har blivit ett gäng. Vi går igenom vad som händer kring produktlanseringar och nya länder, och så följer vi upp vad vi gjort sen sist. Jag tror det bidrar mycket till vår gemenskap, att folk känner sig involverade i vad vi gör och vart vi ska.”
Kl 14.00 ”Sen resten av eftermiddagen och kvällen jobbar jag fokuserat med något, och just nu är det mycket fokus på uppstarten i USA. Telefonmöten och en massa mejlande med våra medarbetare där om distributörer, kunder, avtal och leveranser bland annat.”
Kl 19.00 Äter en snabb middag på kontoret och fortsätter sedan jobba. ”Jag jobbar sent nästan jämt, fram till 22-tiden oftast. Alla lanseringar, både av produkter och i nya länder, tar oerhört mycket tid och nu även organisationsfrågor. Det blir mer och mer att göra och jag räknar med att det kommer se ut så resten av 2016. Sen hoppas jag kunna släppa lite mer.”

Idén kläcktes redan 2011 när Vienar satt barnvakt åt sin mosters son och för första gången behövde göra välling. Han tyckte det var onödigt krångligt. Pulver som spilldes, klumpar som inte löste upp sig och sedan mecket med att diska flaskan. Men efter barnpassningen föll idén i glömska.

– Tills jag tre år senare såg en mamma på stan som kämpade med exakt samma sak, samtidigt som hennes barn skrek i vagnen. Då förstod jag att det fortfarande var ett olöst problem och bestämde mig för att ta tag i det.

Bara dagar senare hade han funderat ut en all-in-one-lösning på nappflaskans utseende. En bredare hals, ett mixernät inuti och stapelbara behållare som går att förbereda och förvara i flaskan när de inte används.

Hur gick du vidare med din idé?
– Jag såg nappflaskan framför mig, men insåg att jag inte hade kunskap för att kunna skissa ner den. En kväll träffade jag en kompis och berättade att jag måste hitta någon som kan rita produkter. Han tipsade mig om Camillo som var industridesigner.

Vienar kände inte Camillo Eriksson då, men fick hans telefonnummer och åkte dit samma kväll.

twistshake-nappflaskor-vienar-roaks

– När jag hade förklarat idén sa han ”vi kör, det här kan jag rita. Ge mig en natt bara.” Nästa morgon ringde han och sa att flaskan var klar. Och när jag kom dit var den precis som jag tänkt mig.

Senare samma dag ringde Vienar ett produktutvecklingsföretag i Stockholm för att få hjälp med att ta fram en prototyp.

– Vi fick göra tio versioner innan den blev bra, men det var mest vårt eget fel. Vi hade helt enkelt inte tänkt igenom alla detaljer utan märkte allt eftersom hur vi ville ha det.

Efter två månader hade Vienar och Camillo den slutliga flaskan i sin hand och var taggade på att ta nästa steg. Snart satt de på ett flyg på väg till Kina för att besöka fabriker som de hade googlat fram.

– Vi kände en kille som var kvalitetschef och som haft mycket kontakt med Kina. Han hjälpte oss lite och berättade bland annat vilka certifieringar som var viktiga att de uppfyllde.

Innan hemresan valde de ut den fabrik som de fått bäst kontakt med och ett par veckor senare levererades deras allra första Twistshake. Efter det lade de en order – på 100 000 flaskor.

Du satsade verkligen från början. Hur löste du ekonomin?
– Att ta fram och designa vår produkt kostade ungefär en miljon kronor som jag kunde bekosta själv, och sen för att ha råd med beställningen tog jag lån från Almi. Det är mycket pengar, men jag trodde ju så starkt på idén och kände att det inte fanns någon tid att förlora. Jag var så säker på att det skulle flyga!

FRAMGÅNGSFAKTORERNA BAKOM TWISTSHAKE

”Vår envishet och att vi aldrig ser några hinder. Hade vi vetat allt om reglerna kring babyprodukter, produktion, logistikutmaningar och avtal med mera vet jag inte om vi hade gett oss in i detta, men när vi startade tänkte vi inte ens på det utan bara körde på.”

”Att vi jobbar dygnet runt. Vi är verkligen hårt arbetande och vill något stort och utan det mindsetet hade vi aldrig lyckats så här snabbt.”

”Att vi har otroliga medarbetare som också brinner för företaget. Utan dem kommer vi ingenstans. Vi är väldigt energifyllda själva, jag och Camillo, och jag tror det smittar av sig på våra anställda.”

Och nog flög det. I april 2015 lanserades Twistshake i Sverige och redan vid årsskiftet hade de sålt närmare 120 000 flaskor och omsatt nästan 4 miljoner.

Hur har ni lyckats sprida er så otroligt snabbt?
– Sociala medier har varit nyckeln. Från början var jag naiv och trodde knappt vi skulle behöva marknadsföra alls, jag tänkte att flaskan är så smart att den säljer sig självt haha.

Under den första månaden sålde Vienar och Camillo in produkten till ett trettiotal svenska butiker. Sedan fick de kontakt med distributören Carlobaby som tog över jobbet.

– De gjorde ett otroligt arbete och fick in oss på massor av ställen. En stor del av den svenska fackhandeln och senare även City Gross. Detta gav oss möjlighet att snabbt slå om och fokusera på internationell försäljning.

Hur fick ni tag på era utländska distributörer?
– Vi gav oss på Europa först. Listade företag och kontaktpersoner och bara satt och ringde helt enkelt.

I början packade och skickade de allt från Sverige men efter ett tag höjde de nivån för vad distributörerna behövde köpa in. Nu går alla stora ordrar direkt från lagret i Kina.

Vienar berättar att deras mest framgångsrika strategi handlar om hur de bygger sitt varumärke i sociala medier och också använder det för att knyta till sig stora distributörsavtal.

”VI TESTADE FAKTISKT TIDNINGSANNONSER MEN DET GAV NOLL”

– Vår marknadsföring går egentligen enbart ut på att hitta relevanta influencers, bjuda på produkter och hoppas att de gillar och vill tipsa sina följare. Det fungerar otroligt bra!

På bara nio månader har han nu rekryterat sex marknadsförare som var och en ansvarar för sina egna influencers. Resultaten av alla aktiviteter följs noggrant och Vienar vet precis vad det kostar och ger.

Vad har varit era största misstag?
– Det har handlat om tillverkningen, när vi har bestämt en design och sedan velat ändra den, det kostar jättemycket. Eftersom vi hade begränsad kunskap inom produktdesign var det svårt att veta vad som skulle fungera. Vi fick ta den svåra och kostsamma vägen genom att lära oss tidigt av våra misstag. Hade vi fått göra om hade vi lagt mer tid på analys och lyssnat på andra inom branschen, så hade vi sluppit stora delar av de tidiga problemen.

OM HUR DE PRISSATTE

”Vi lade oss ungefär 30 % över vad andra nappflaskor kostade, men då kunde vi ju också erbjuda en ny helhetslösning. Det fanns exempelvis redan pulverdoserare på marknaden, men de såldes inte i en sån här helhetslösning och om man köpte delarna separat blev det faktiskt dyrare. När vi marknadsundersökte prototypen var jag ändå noga med att stämma av priset med vår föräldrapanel.”

VIENARS TRE RÅD

”Var inte rädd. Har du en produkt som du tror på så bestämmer du själv hur stor den ska bli. Det finns inga gränser.”

”Var medveten om att du behöver släppa allt annat du har runt omkring dig. Det tar otroligt mycket tid att lyckas.”

”Var envis. Går det inte så ge inte upp. Ingen trodde på oss när vi började kontakta distributörer och butiker i andra länder, men vi visste att vår grej skulle funka.

Tillväxtplanerna är digra. Under september 2016 etablerade de ett eget kontor i Chicago och tanken är att göra samma sak i Kina under nästa år. Kontoren ska ha lager och agera distributörer för respektive marknad.

– Detta kommer bli våra största marknader och vi lägger därför stora resurser och mycket fokus på att etablera oss där i samma snabba takt som vi brukar göra i andra länder.

Hemma på huvudkontoret i Västerås är det fokus på att bygga organisationen. Fram till för bara nio månader sedan jobbade Vienar och Camillo helt själva och gjorde allt. Nu är de 12 och blir snart 20.

– Jag längtar till den dagen när jag kan komma in på kontoret, dricka en kopp kaffe i lugn och ro, se mig runt och känna att allt funkar.

Tror du att den dagen kommer?
– Haha, ja det kan man ju fråga sig! Men jodå. Har vi kunnat sprida en produkt i 38 länder på 18 månader så ska jag nog lyckas med det också. Sätter jag bara upp det som ett mål så!



Mer om Almi

Har du en idé om en produkt eller tjänst? Är du på väg att starta eller köpa ett företag? Eller driver du redan ett företag? Läs mer om Almis olika tjänster.