De storsatsar på att digitalisera vården

Visiba-feat

Att infinna sig på en vårdcentral och köa i väntrum, det kommer vi inte göra i samma utsträckning i framtiden. Åtminstone inte enligt Johan Gustafsson som är VD på Visiba Care. De har skapat en digital tjänst för vårdgivare som vill erbjuda distansvård. Nu sprider den sig rejält.

OM VISIBA CARE

Startade: 2014.
Är: Ett ehälso-företag som erbjuder digitala lösningar för vård på distans genom boknings- och betalningsfunktioner, chattar och videosamtal.
Var: Huvudkontor i Göteborg. IT-avdelning i Örebro. Säljkontor kommer sättas upp i Finland och Storbritannien under 2016.
Grundat av: Johan Gustafsson, Andreas Larsson, Samuel Sporrenstrand och Mike Blixt.
Ägare: Ett tiotal privata investerare och affärsänglar. Kommer under 2016 ta in en stor portion riskkapital.
Antal medarbetare: 12 just nu, men kommer anställa fler under året.
Omsättning: Beräknad till ca 2 Mkr 2016. Förväntas mångdubblas under de närmsta åren.

OM JOHAN GUSTAFSSON

Ålder: 34.
Bor: I Åsa söder om Göteborg.
Familj: Sambo, tre barn och en hund.
Yrkesbakgrund: Drev 2003-2011 eget företag inom hälso- och friskvårdsbranschen. Jobbade efter det med sälj och affärsutveckling inom telekom.
Roll på Visiba: Medgrundare och VD. Ägnar största delen av sin tid åt införsäljning på nya marknader.
Funderar på: ”Hur vi ska kunna skala upp det här företaget och lyckas på bästa sätt.”
Ser fram emot: ”Att våra två senaste anställda ska börja, de kommer underlätta arbetsbördan rejält för oss andra”
Bästa egenskap: ”Bra på att få saker att hända och att få med mig människor mot gemensamma visioner.”
Sämsta egenskap: ”Prioriterar inte alltid strukturen kring alla saker jag drar igång.”
Kopplar av: Genom att göra något med barnen, bowla eller gå och simma.

Visiba-profile2
Johan Gustafsson är delgrundare och VD på Visiba Care.

I september 2013 blir Johan Gustafsson uppringd av sina blivande businesspartners Andreas Larsson och Mike Blixt. De känner inte varandra direkt, men Andreas har sett Johan hålla en karismatisk presentation och vill få pitcha in en affärsidé.

– Idén gick ut på att skapa en plattform där vårdgivare och vårdtagare kunde mötas digitalt, för att effektivisera vårdprocessen och slippa att tvunget ses på en vårdcentral.

Konceptet med digital vård var redan ganska stort i USA och Johan såg nyttan, inte minst eftersom han själv har en hjärtsjuk dotter som spenderat många timmar i väntrum. Men som han konstaterar, det behövs mer än en bra idé för att man ska våga hoppa av en rolig anställning och istället börja driva tech-startup med några nya bekanta.

”Vården i Sverige är oerhört kompetent men ligger verkligen efter i digitaliseringen jämfört med andra branscher”

Vad var det som fick dig att satsa?
– Det finns oändligt med idéer, men få människor som faktiskt genomför dem. När jag väl lärde känna Andreas, Mike och Samuel insåg jag snabbt att de är personer som inte bara kommer på idéer utan också förverkligar dem. Då tvekade jag inte längre.

Samuel Sporrenstrand är idag utvecklingschef. Hösten 2013 jobbade han på en digital byrå i Örebro, men samlade ihop några nyfikna kollegor som på kvällstid började programmera den allra första prototypen av Visiba. Parallellt gick Johan och Andreas på möten och mässor för vårdbranschen för att reka behovet.

– Under den hösten hade vi inte någon klar bild av vår affärsmodell. Skulle vi erbjuda en marknadsplats för läkare eller skulle vårdtagare betala för att genom vår plattform komma i kontakt med vården? Eller skulle kanske vårdcentraler betala per patient som vi förmedlade?

MILSTOLPAR

September 2013 Johan blir kontaktad av Andreas Larsson och Mike Blixt som vill skapa en tjänst för att möjliggöra distansvård. Tillsammans med systemutvecklaren Samuel Sporrenstrand börjar de diskutera affärsidén.
November 2013 De har lyckats få med sig ett gäng utvecklare på tåget som mot delägarskap börjar programmera prototyper på sin fritid.
Juni 2014 Skriver avtal med det finska vårdbolaget Doctagon och utvecklar tillsammans med dem en betaversion av tjänsten som lanseras fem månader senare.
Oktober 2014 Genomför sin första finansieringsrunda. Totalt har 6 miljoner kronor tagits in i extern finansiering.
Mars 2015 Lanserar skarpt och sätter igång en intensiv säljprocess som fortfarande pågår. Får i början av maj sina första betalande kunder.
Juli 2015 Blir av 120 sökande företag utvalda som årets tillväxtbolag i The Serendipity Challenge. Priset är rådgivning till ett värde av 150 000 kronor för att utveckla företaget.
December 2015 Blir utsedd till Sveriges femte hetaste start-up av nätmagasinet Internetworld.
April 2016 Knyter ett viktigt samarbetsavtal med det globala IT-företaget Cisco och blir kompatibelt med sjukvårdens olika videosystem. Kör igång pilotprojekt med Previa, som är Sveriges ledande leverantör av företagshälsovård, och med Region Östergötland som är första landstinget att implementera Visiba för distansvård.

EN VANLIG DAG

Kl 05.00 Kliver upp och åker gäspandes till Landvetter flygplats.
Kl 06.30 Tar en kaffe vid gaten och skickar några mejl från telefonen.
Kl 10.00 Landar på Heathrow och tar en taxi till första kundbesöket, en privat, brittisk vårdgivare. Pitchar Visiba för deras ledningsgrupp och fortsätter sedan prata om tjänsten över en lunch.
Kl 13.00 Åker vidare till ett vårdföretag som har ett pilotprojekt igång. Johan pratar med deras projektledare och tar med sig några frågeställningar hem till utvecklingsavdelningen i Örebro.
Kl 15.30 Ytterligare ett möte med en privatägd vårdkedja som får en säljpitch.
Kl 18.00 Tar en taxi till hotellet utanför London. Pratar med sina barn en stund innan de går och lägger sig.
Kl 19.00 Käkar middag i hotellrestaurangen medan han över telefon diskuterar pilotkundens situation med utvecklingschefen Samuel.
Kl 19.30 Sitter vid skrivbordet i sitt hotellrum i ett par timmar. Skickar mängder av mejl, förbereder morgondagen då han ska flyga till möten i Leeds och pratar med några kvällsjobbande kollegor hemma i Sverige.

Vad skulle de egentligen sälja och till vem? Frågorna var obesvarade fram till att de på vintern fick kontakt med det finska vårdföretaget Doctagon som var väldigt intresserade av vård på distans. De ville ha ett eget system för att stärka sitt varumärke.

– I juni 2014 avtalade vi om att utveckla en beta-version i samverkan med dem, och det blev en riktig milstolpe för oss.

”Vi gjorde en undersökning där 82 % svarade att de kan tänka sig att byta vårdgivare för att få träffa sin läkare via video.”

Revisionsbolaget Deloitte konstaterade i en rapport att den digitala vårdbranschen kommer omsätta närmare 60 miljarder dollar år 2020. Med den prognosen, sin innovativa idé och en nyfunnen kund gick Johan och hans medgrundare till Almi för att få innovationslån, vilket inte var några problem. Sedan dess har de tagit in riskkapital flera gånger, totalt sett drygt sex miljoner kronor. Just nu planerar de för en ny större finansieringsrunda.

– Man ska väl inte säga sånt här högt egentligen, men för oss har det gått väldigt enkelt att finansiera tillväxten. Naturligtvis tar det tid att författa affärsplaner och investeringscase, men resan har ändå varit väldigt smidig.

Varför tror du att det har gått så lätt att hitta investerare?
– Jag tror det beror på en kombination av att vi tydligt har kunnat visa att vi är ett team som får saker att hända, att vi har en innovativ produkt som kom ut på marknaden med perfekt tajming och att vi har varit duktiga på att bygga företaget rent strukturmässigt.

Under hela sommaren, hösten och vintern jobbade Visibas utvecklingsteam tillsammans med finska läkare för att utveckla och pilottesta appen, där man kan boka in, betala för och genomföra ett läkarbesök. På avtalad dag och tid ringer läkaren upp patienten via ett videosamtal för att kunna ställa en diagnos.

Visiba-extra2
Så här kan ett läkarbesök se ut när vården sker virtuellt.

Vad ägnade ni er åt under uppstartsåret?
– Vi sålde, sålde och sålde. Under hela hösten och vintern träffade vi massvis av vårdgivare för att säkerställa att vi skulle uppfylla även deras behov. Vi berättade om idén, sålde in vår vision och gjorde dem nyfikna. Sedan i mars 2015 när tjänsten lanserades skarpt återkom vi och började diskutera om de ville köra igång egna pilotprojekt.

Först under senhösten började försäljningen lossna. Nu har Visiba betalande kunder inom primärvård, företagshälsovård och specialistvård i Sverige, Finland och Storbritannien och pilotprojekt planeras med offentliga vårdgivare på alla marknader.

Hur kom det sig att ni valde att satsa i dessa tre länder parallellt?
– Sverige är vår hemmamarknad, men skälet till att vi gick mot andra länder parallellt är dels att vi redan från början har betraktat oss som ett globalt företag och dels att ersättningssystemen i Sverige ligger efter vad gäller digitala vårdtjänster. Här saknas oftast incitament för att införa vår tjänst medan Finland och Storbritannien har mer fördelaktiga system.

TIPS FÖR ATT TA EN INNOVATION TILL MARKNADEN

”Prata med extremt många människor som kan branschen. De kan bidra med ovärderlig input.”

”Var öppen för feedback och bered dig på att ändra din idé flera gånger. Värna samtidigt om din ursprungliga tanke kring vad du vill skapa för värde så du inte tappar den tråden.”

”Gå ut och sälj så snabbt som möjligt. Sälj visionen och vänta inte tills du har en färdig produkt. Det finns alltid innovatörer som vill utveckla produkten ihop med dig, det gäller bara att hitta dem.”

OM FRAMGÅNGSRIKA SÄLJMÖTEN

”Ett framgångsrikt säljmöte startar alltid innan du träffar kunden. Kolla upp företagets hemsida och den/de du ska träffa på LinkedIn. Där hittar du oftast värdefull information.”

”Det sociala spelet är viktigare än hårda fakta och tekniska lösningar. Var noga med att skapa en bra känsla i rummet när ni ses.”

”Det är viktigt att du kan positionera din roll som expert inom ditt område. Då vinner du kundens förtroende och kan agera mer som en rådgivare än en ren säljare.”

”Ställ frågor som driver processen framåt. Det kan vara allt ifrån att få ett första delaccept till att alltid veta nästa steg i processen när du lämnar kunden.”

OM SIN FRAMGÅNGSRIKA MORGONVANA

”Varje morgon går jag upp klockan fem och jobbar i ett par timmar innan jag åker till kontoret. Jag gör det av den enkla anledningen att jag mentalt känner att jag får ett försprång gentemot resten av världen. När de kommer till kontoret har jag redan jobbat några timmar och det känns riktigt bra och ger energi för resten av dagen.”

Det är en utmaning att sälja en tjänst som är helt ny och Visiba lägger mycket tid på att utbilda marknaden. Minst en gång i veckan skriver Andreas blogginlägg och debattartiklar om distansvård och Johan ägnar fortfarande större delen av sin arbetstid åt att träffa vårdbolag, läkare, hälsostrateger och sjuksköterskor för att berätta om möjligheterna med virtuell vård.

Vilken är er största flaskhals?
– Bortsett från de statliga ersättningssystemen, är det våra begränsade resurser. Potentiella kunder avvaktar ibland att testa våra lösningar i väntan på fler funktioner, som tar lång tid att utveckla eftersom vi fortfarande är ett ganska litet team. Dessutom måste vi prioritera hårt vilka nya funktioner som vi ska ta fram, trots att det finns ett behov för dem alla.

En annan utmaning är att vården sitter på en väl etablerad infrastruktur av olika system och lösningar, och har till exempel ofta investerat mycket i olika slags videosystem. För att bli mer kompatibel med de videosystem som används har Johan och kollegorna nyss lyckats signera ett samarbetsavtal med det globala datakommunikationsföretaget Cisco.

– De levererar videosystemen som används på många sjukhus och framöver kommer våra lösningar vara kompatibla med deras system. Vi tror att det här kommer öppna stora möjligheter för vår fortsatta tillväxt.

Hur stora tänker ni bli?
– De investeringar som krävs för att starta denna typ av företag lönar sig inte om man inte satsar stort, och det gör vi. Vårt mål är att bli en ledande global aktör inom den digitala vårdbranschen. Vilken fantastisk grej det vore även rent personligen, att gå från en ren skrivbordsprodukt till ett företag med ett par hundra anställda. Den resan hoppas jag få göra!



Mer om Almi

Har du en idé om en produkt eller tjänst? Är du på väg att starta eller köpa ett företag? Eller driver du redan ett företag? Läs mer om Almis olika tjänster.