Gjorde business av sin passion för klockor

Gaxs-feat

Hans farfar älskade klockor, och det smittade av sig på Joachim. Under studietiden träffade han kompisen Gustav, som var sugen på att starta eget. Det blev perfect match, och idén om ett klockmärke växte fram. För ett och ett halvt år sedan tog Gaxs Watches fart på riktigt och grundarna har nu fullt av framtidsplaner.

OM GAXS WATCHES

Startade: 2012
Är: Ett klockmärke för både män och kvinnor
Var: Kontor i Stockholm, tillverkning i Kina. Säljs globalt via nätet.
Antal medarbetare: 2
Om namnet: G står för Gustav. Axs är en förkortning av accessories.
Omsättning: 1,3 Mkr

OM JOACHIM KIHLGÅRD

Ålder: 29
Bor: Årsta
Familj: Sambo och en ettårig son
Utbildning: Fastighetsförvaltare
Funderar på: Nya klockdesigns, hela tiden
Bästa egenskap: ”Jag är kreativ, social och ganska snäll också.”
Sämsta egenskap: ”Att jag inte är särskilt stresstålig.”

Det var på en fastighetsutbildning som idén till klockföretaget Gaxs Watches väcktes. Joachim Kihlgård och Gustav Sandell var klasskompisar och började en dag prata om vad de egentligen, helst av allt, ville göra.

Gaxs-profile
Joachim Kihlgård.

– Gustav var sugen på att starta eget, men hade inte riktigt någon idé. När jag berättade om min klock-fanatism och att jag hade designat en egen klockmodell hemma, blev han eld och lågor. En dag under vår sista hösttermin frågade han till slut ”Jocke, ska vi inte ta och starta ett klockföretag?”. Jag tyckte det kändes jättehäftigt så vi bestämde oss för att köra!

Det låter odramatiskt. Tvekade du aldrig?
– I och med att vi pluggade blev det ju en mjukstart, och själva beslutet att starta upp kändes inte så blodigt. Bara väldigt roligt!

Parallellt med tentor och föreläsningar startade de så ett handelsbolag och satte igång med att planera sin lansering. De utgick från Joachims klockdesign och letade på internet efter leverantörer. Valet föll på en i Kina.

– I närmare ett halvår förde vi dialog med dem, mejlade och skickade samples fram och tillbaka, innan vi var helt nöjda med vår produkt. I slutändan beställde vi två olika klockor, med samma urtavla men med armband i svart respektive brunt.

Gaxs-extra

Hur många klockor beställde ni?
– Jag minns inte exakt, men ett hundratal. Inte för så himla mycket pengar i alla fall. Vi hade kunnat satsa mer från början, låna pengar och köpa på oss ett stort lager, men vi ville inte skuldsätta oss.

Vad var målet när ni startade?
– Att kunna jobba heltid med klockorna, det var vad vi siktade mot.

MILSTOLPAR

November 2011: Studiekompisarna Joachim och Gustav har länge snackat om att starta ett eget klockmärke. Äntligen gör de slag i sak och registrerar ett handelsbolag tillsammans.
Juni 2012: Samtidigt som de tar examen och börjar jobba, får de sin klockleverans. Helgerna fylls av produktfotografering och hemsidebyggande. Ett par månader senare lanseras Gaxs Watches.
September 2013: Ett stort amerikanskt Instagramkonto tipsar om det svenska klockmärket och försäljningen tar fart rejält.
November 2014: De har alltid sagt ”tänk den dagen när vi kan jobba heltid med detta” och nu är det dags. De säger upp sig från sina jobb.
Februari 2015: Stämplar in på Gaxs för gott och börjar jobba med sin andra kollektion. Outsourcar arbetet med att packa ordrar och startar några månader senare aktiebolag.
April 2016: Planerad lansering av den tredje kollektionen.

EN VANLIG DAG

Kl 09.00 Joachim kommer in på kontoret i den lägenhet som de har hyrt. Förhoppningsvis har Gustav kommit före så att kaffe är kokat.
Kl 09.30
Börjar med att gå igenom mejlen. Snackar ihop sig med Gustav om dagen och vad som behöver göras.
Kl 10.00
Tar tag i kundtjänstmejlen. Frågor och eventuella klagomål hanteras. Mejlar sedan lite med den kinesiska leverantören.
Kl 11.00
Sätter sig ner tillsammans med Gustav och jobbar med några gemensamma säljprojekt innan de går ut och käkar lunch.
Kl 13.00
Efter lunchen flyttar Joachim undan laptopen och börjar rita på en ny klockmodell. Gustav följer upp senaste veckans försäljning.
Kl 15.30
Tar sig ur den kreativa bubblan och går igenom den gångna dagen med Gustav. Lägger upp en plan för morgondagen.
Kl 16.00
Packar ihop sina saker och åker hemåt för att umgås med familjen. Lite mejlande blir det ofta senare på kvällen.

Lagom till att de tog examen och började arbeta som fastighetsförvaltare anlände klockleveransen, och allt såg ut precis som planerat. Det blev dags att ta nästa steg.

– Vi köpte en portabel fotostudio från Tyskland som vi försökte ta produktfoton i, men ganska snart insåg vi att vi inte kunde fota. Istället anlitade vi en riktig fotograf och det blev jättebra! En väl värd investering.

Joachims kusin hjälpte dem att skapa webbshoppen och sedan var det bara att vänta på första kunden.

– Jag tror de första kom in via våra annonser på Facebook. Det var roligt och nästan orealistiskt, att någon hittade till vår sajt och dessutom beställde en klocka. Samtidigt var det lite ”Oj, nu börjar de faktiskt köpa”.

Men det blev inte någon riktig anstormning till en början. Joachim och Gustav hade också fullt upp med sina fastighetsjobb, och sågs bara ett par kvällar i veckan och på helgerna för att sköta företaget, packa ordrar och besvara mejl.

Först efter drygt ett år kom det riktiga lyftet. De hade börjat få några amerikanska kunder och följare, och i september 2013 tipsade ett stort amerikanskt Instagramkonto om det svenska klockmärket.

”SEDAN PLINGADE DET KONSTANT I ORDERKORGEN!”

Uppgången höll i sig och företagandet kändes plötsligt på riktigt. Grundarna började under vintern och våren prata om att kanske satsa mer.

– Det började bli väldigt mycket att göra och vi kände att om vi ville lyfta det till nästa nivå behövde vi gå på det på heltid. Man har inte riktigt energin över annars om man redan har ett heltidsjobb. Så under hösten bestämde vi oss.

Hur kändes det att säga upp sig?
– Nervöst, men mest innan. När jag väl lämnade in uppsägningen kändes det bara otroligt skönt. Min familj var också väldigt glad och stöttande, de tyckte att jag hade stressat för mycket på mitt jobb.

Så den 1 februari 2015 började både Joachim och Gustav jobba heltid med Gaxs. De hyrde ett litet kontor och outsourcade nästan omedelbart lagerhanteringen.

– Vi kände att det var bättre om vi la vår energi på annat än att packa klockor och tejpa kartonger. Istället kunde vi fokusera på kundkontakter, att få in fler återförsäljare och skapa en ny kollektion.

Hur ser din designprocess ut?
– Den sker egentligen hela tiden och jag har alltid en massa idéer i huvudet. Jag gör skisser med papper och penna, sedan gör jag om dem i datorn och visar för Gustav som kommer med sin input. Efter det börjar vi föra dialog med fabriken.

Har ni beslutsångest när det väl är dags att beställa?
– Det är sällan vi velar, utan vi känner i magen om vi gillar en klocka eller ej. Och ofta är vi då snabba till beslut, på gott och ont. Ibland har det absolut hänt att vi har beställt modeller som inte känns helt bra när vi väl får dem. Men vi ser det som en del i företagandet, att lära genom felaktiga beslut.

Joachim, som är ansvarig för införsäljningen, jobbade till en början ganska aktivt med att kontakta andra webbshoppar som säljer accessoarer och klockor, men idag behövs inte det. Nu är det de som blir kontaktade.

– Vi jobbar på två sätt med återförsäljarna; antingen säljer vi och skickar klockorna till dem eller så erbjuder vi dropshipping. Så om de får en order beställer de i sin tur den i vår webbshop, och sedan skickar vi ut paketet direkt till kunden.

Hur stor andel av försäljning är via återförsäljare?
– Bara 5 %. Majoriteten av våra kunder är privatpersoner som handlar i vår webbshop, och nästan hälften av dem kommer faktiskt från USA. Det trodde vi inte när vi startade.

BÄSTA MED JOBBET

”Att jag får utlopp för både min kreativitet, mitt klockintresse och min företagsanda. Perfect match!”

”Att vi bestämmer allt själva och lever ett flexibelt liv.”

”Att jag får jobba tillsammans med min kompis, det kan jag verkligen rekommendera.”

SÄMSTA MED JOBBET

”Den ekonomiska pressen. När man är anställd har man förhandlat fram en lön och sen jobbar man bara på och så kommer lönen den 25e. Nu måste vi verkligen leverera för att få pengar.”

FOTSPÅRSTIPS

”Gå på din magkänsla, det är mitt hetaste tips.”

”Du måste våga. Det tog ett tag för oss, och det är ju bra att inte bara kasta sig ut, men när man har tänkt igenom sin idé ordentligt ska man inte tveka och bli rädd. Då är det bara att köra!”

”Undvika att låna inledningsvis om du har möjlighet. Ifall företaget skulle gå dåligt eller du gör något misstag är det bara dina egna pengar som du riskerar.”

”Försök skaffa dig en leverantör som det funkar bra med, det kommer underlätta jobbet.”

”Prioritera att sköta din kundtjänst. Bra och snabba svar är jätteviktigt för att göra kunderna nöjda.”

”Ha snygga produktbilder och ta gärna hjälp av en riktig fotograf.”

Han berättar hur häftigt det känns när de ibland får beställningar från fjärran länder och pyttesmå öar, och om längtan efter att en dag få se någon på stan som bär en Gaxs-klocka.

– Några kompisar har redan sett folk göra det, men vi har inte gjort det än. Inte så konstigt eftersom vi ju mest säljer utomlands, men det kommer bli riktigt coolt när det händer!

Vad är planerna framöver?
– Under våren ska vi släppa en del nya modeller och en ny kollektion och det ska som vanligt bli spännande att se hur den tas emot. På lite längre sikt hoppas vi bli ett större företag, med några anställda och kanske ytterligare ett varumärke.  Men vi får se vad som kommer hända. Ni får gärna intervjua mig igen om några år haha!