Cecilia tog fram en vegansk ost – nu sprider sig Ultuna Mejeri rejält

ultuna-mejeri-feat

Cecilia Tilli hoppade av karriären som klimatforskare för att starta något så ovanligt som ett veganskt mejeri. För ett år sedan lanserades de första produkterna och visionen är tydlig – en god, välfylld och helt vegansk ostbricka!

OM ULTUNA MEJERI

Startade: 2014.
Gör: Tillverkar och säljer veganska delikatesser. Just nu finns två ekologiska produkter som liknar färskostar i sortiment, Ultuna Original och Ultuna Pepparrot. Fler produkter är på gång.
Var: Tillverkning och huvudkontor i Örsundsbro utanför Uppsala. Säljs just nu i ett tjugotal butiker runt om i Sverige, men fler återförsäljare tillkommer hela tiden.
Producerar: Omkring 200 kilo ost per månad.
Antal medarbetare: Två heltidsanställda och två deltidsanställda.
Omsättning: <1 Mkr.

OM CECILIA TILLI

Ålder: 28.
Bor: I ett kollektiv i Ultuna.
Familj: Mannen Johan som är delägare och marknadschef.
Utbildning: Civilingenjör i miljö- och vattenteknik från Uppsala Universitet och SLU.
Ser fram emot: Sommaren.
Bästa egenskap: ”Att jag är driven och gör något av mina idéer och värderingar.”
Sämsta egenskap: Dåligt tålamod.

Den 1 oktober 2014 var inte vilken onsdag som helst. Åtminstone inte för Cecilia Tilli. Det var hennes första dag som egenföretagare, och en något stapplande start på vad som skulle bli nydanande Ultuna Mejeri.

ultuna-mejeri-cecilia-tilli-profile
Cecilia Tilli revolutionerar mejeribranschen.

– Jag tyckte det var väldigt annorlunda att ha en vardag utan struktur. När man jobbar och pluggar får man liksom en plan tilldelad sig, med möten, lektioner, deadlines och tentor. Nu hade jag bara en stor, fluffig idé och ett mål om att få se mina mejeriprodukter i en affär, men ingen tydlig väg dit.

I början av sommaren hade hon sagt upp sig från ”en väldigt teoretisk och tålamodskrävande” forskartjänst inom klimatmodelleringen. Hon ville ha ett jobb som gjorde skillnad och hoppades med sin affärsidé kunna påverka samhället mer aktivt.

Hur kom du på idén med veganska mejeriprodukter?
– Jag blev själv vegan under 2013 och det var enklare än vad jag hade trott, förutom när det kom till ost. Jag älskar ost och kunde inte tänka mig att aldrig äta något liknande igen. Smånördig som jag är började jag läsa på om traditionell osttillverkning, lånade böcker på bibblan och satte mig in i de kemiska processerna. Sedan började jag experimentera hemma, fast med nötter och olja.

MILSTOLPAR

Februari 2014 Cecilia är nybliven vegan men saknar sin älskade ost. Hon kommer på idén att börja göra ett ostsubstitut med vegetabiliska råvaror.
Augusti 2014 Hemma i köket har hon fått fram ett riktigt gott recept, och har nu börjat tänka på hur kul det vore att testa produkten på en större marknad. Hon bestämmer sig för att säga upp sig.
Oktober 2014 Startar aktiebolag ihop med sin man och syster, går starta-eget-kurs, får uppstartslån från Almi och börjar leta lokal för tillverkningen.
Mars 2015 Hyr in sig kvällstid i köket på en lunchrestaurang. Lagom till påskhelgen lanseras de första produkterna i två matbutiker i Uppsala. Nyheten sprider sig sedan snabbt.
Maj 2015 Ultuna Mejeri utses till Mittsveriges mat- och hållbarhetshjältar. Får ytterligare ett par nya återförsäljare i Stockholm och Uppsala.
November 2015 Cecilia pitchar för några affärsänglar och får investeringar för att uppdatera maskinparken samt certifiera och skala upp produktionen. Under 2016 siktar de mot att komma in hos de stora matkedjorna.
Maj 2016 Lanserar sin tredje smak, Ultuna Hav, smaksatt med ekologisk sockertång.

EN VANLIG DAG

Kl 08.00 Kommer till jobbet, startar datorn, pratar med Oskar som sköter produktionen och kollar mejlen. ”Därefter öppnar jag min ganska välstrukturerade att-göra-lista; uppdelad efter vad som behöver göras nu, snart och senare; och planerar upp min dag.”
Kl 08.30 Sköter alla administrativa delar på förmiddagen. Fyller i några myndighetsdokument, bokför och beställer påfyllning av nötter.
Kl 11.00 Tar emot leveranser och packar om råvaror, hjälper till i produktionen en stund innan lunch med att riva pepparrot.
Kl 13.30 Förbereder material inför en mässa till helgen och packar om ost som ska med för försäljning. Uppdaterar hemsidan med nya återförsäljare.
Kl 14.30 Tar bussen hem till Ultuna om allt är klart för dagen.

Experimenten lade grunden till dagens två mejeriprodukter, Ultuna Original och Ultuna Pepparrot. De liknar traditionella färskostar och kan ätas naturellt eller med kex och marmelad, men är baserade på cashewnötter och kokosolja.

Vad var ditt mål när du stod hemma och experimenterade?
– I början ville jag bara få fram ett ostsubstitut för min egen skull, men ju mer jag höll på desto oftare tänkte jag på hur coolt det vore att se min produkt i ostdisken. I slutet av sommaren när jag hade fått fram ett riktigt gott recept kunde jag bara inte låta det stanna där, utan spänningen i att testa min idé på riktigt lockade för mycket.

Under den där första stapplande hösten som egen företagare hann hon gå starta-eget-kurs, bolla sin affärsplan med kommunens företagsrådgivare, göra budget och kalkyler, färdigställa receptet, få lånelöfte från Almi och leta lokal.

Testade du din produkt på marknaden inför lanseringen?
– I december hölls det ett veganskt julbord och knytkalas i Uppsala och jag gick dit med min ost. Folk tyckte det var en jättespännande produkt och gillade smaken, och det blev en riktig boost för mig.

”Dessutom besökte jag olika matbutiker som berättade att veganprodukter säljer bra. Då tänkte jag att om de lyckas borde jag också göra det.”

För att förverkliga sin idé behövde Cecilia hitta en lokal. Uppsalahyrorna är dyra och kontrakten ofta långa, men tillslut lyckades hon få till en deal med en lunchrestaurang. Hon fick låna deras kök och utrustning på kvällstid vilket passade perfekt.

– Vi flyttade in i mars och lagom till påskhelgen levererade vi våra första kilo ost till två matbutiker här i Uppsala. Det kändes helt overkligt när jag gick dit nästa dag för att fota våra produkter i hyllan, benen började nästan skaka faktiskt!

Vad hände efter lanseringen?
– Vi lade upp ett foto från mataffären på sociala medier och sedan blev det helt hysteriskt. Jättemånga delade bilden och tipsade sina vegankompisar och massor av butiker ringde och ville köpa. Det blev de mest stressiga veckorna i mitt liv tror jag, för vi hade ju knappt kapacitet att leverera till mer än en handfull butiker.

De behövde flytta omgående och Cecilia hittade en större lokal i utkanten av Uppsala. Flytten gick i augusti och då kunde produktionen äntligen fördubblas. Hennes medarbetare Oskar gick från en liten timanställning till heltidsjobb och övertog dessutom ansvaret för produktionen.

OM ATT MARKNADSUNDERSÖKA EN HELT NY PRODUKT

”Det var lite tricky att marknadsundersöka vår produkt eftersom det inte fanns något liknande, men vi tittade på andra veganska produkter som vänder sig till samma kunder som vi, som sojakött och veganhårdostar. Vi pratade med butikspersonal och tittade på företagens årsredovisningar för att se hur det gick. Sedan konstaterade vi att eftersom de andra veganska produkterna säljer väldigt bra, borde det finnas en efterfrågan även för våra produkter.”

OM DET LÄTTASTE OCH DET SVÅRASTE

”Det lättaste har varit att jobba med marknadsföring. Det finns en väldigt stor efterfrågan och det är inte svårt att väcka ett intresse. Många som inte är knutna till företaget agerar i princip säljare, delar inlägg på Facebook och går och pratar med sina butiker. Det hade jag verkligen inte förväntat mig!”

”Svårast är att inse att alla saker tar tid och att man måste låta dem få göra det. I början gjorde jag hela tiden överoptimistiska tidsplaner vilket gjorde mig väldigt stressad. Jag hade svårt att känna att vi lyckades trots att det gick jättebra eftersom jag jämförde med min helt orealistiska bild av hur snabbt allt skulle gå”

Målet om att få ut produkterna i butik var uppfyllt med råge och Cecilia satte nya. Förutom att fortsätta växa och finnas i butiker över hela Sverige ville hon med sitt företag påverka samhället.

– Jag har funderat mycket på vad för företag jag vill bygga och vilka värderingar vi ska förmedla. Att vi ska vara ekologiska och köpa rättvisemärkta ingredienser är en självklarhet. Dessutom har vi bestämt oss för att ha 30 timmars arbetsvecka, vilket jag tror är framtiden.

”Vi jobbar mellan åtta och halv tre varje dag.”

Att kämpa för en sådan förändring politiskt skulle hon aldrig ha tålamod till, men som företagare är det bara att bestämma sig och genomföra. Hon älskar den snabbheten.

Jobbar du själv 30-timmars veckor?
– Nu börjar jag närma mig det, men tidigare har det snarare varit 60-timmars veckor. Men jag tycker ändå det är konstruktivt att sikta mot att begränsa min arbetstid till 30 timmar, för det gör att jag delegerar uppgifter som jag annars kanske hade gjort själv vilket gör att mina kollegor får mer ansvarsfulla och utvecklande jobb.

”Det finns fördomar om att människor som vill jobba deltid inte skulle vara ambitiösa, men för mig finns det ingen sådan motsättning”

Under hösten gick Cecilia en pitch-utbildning och presenterade sedan sitt företag för en rad affärsänglar. Efter det har hon fått med sig några investerare på den fortsatta resan. Planerna framöver är att IP-certifiera mejeriet för att därefter kunna komma in hos de större matkedjorna.

Vad är din vision?
– Att vi ska finnas i butiker över hela landet och erbjuda ett brett sortiment med veganska delikatesser. En välfylld, helt vegansk ostbricka – det är min målbild!