Hoppa till innehåll

Låt företagets webbsida göra jobbet åt dig

Låt företagets webbsida göra jobbet åt dig

Webbsidor finns till av flera olika anledningar, men den absolut viktigaste anledningen är att den kommunicerar mellan företaget och kunden. Den går att nå hela dygnet runt, under alla helger, högtider och semestrar samt var än kunden befinner sig. Webbsidan är därför den hårdast arbetande säljaren i företaget och kan både leda till nya kunder och att kunder återkommer. Att få webbsidan att göra jobbet åt dig är därför en smart investering.

Så här kan det se ut

Alla webbsidor är inte lika bra, så om du vill skapa en webbsida som verkligen presterar är det bäst att kolla upp hur en effektiv webbsida är utformad. Ett exempel är webbyrån nobox nya sajt som de har skapat åt sin egen verksamhet.

Nobox sida är snabb att ladda, tydlig och lätt att navigera. Det står exakt vilka tjänster de erbjuder sina kunder, hur företaget arbetar och hur man kan få en första kontakt med dem. Längst upp på sidan placeras omdömen från andra, nöjda kunder. Det låter kunden veta att det här företaget är omtyckta, håller vad de lovar och har gjort ett bra jobb tidigare. En portfolio med bilder och beskrivningar om deras tidigare projekt har också lagts upp.

Ett annat exempel på en välfungerande webbsida ser vi i nobox portfolio. De har nyligen byggt en ny sajt åt Vete-Katten, ett anrikt konditori som finns på flera platser i Stockholm och grundades 1928.

Vete-Kattens nya webbsida är fortfarande enkel och relativt liten. Nobox satsade på att fylla den med bra information och fina bilder som visar kunden exakt vad de kan förvänta sig när de besöker Vete-Katten. Det finns till exempel aktuella menyer och tårtor som kan beställas, men även kort information om konditoriets anrika historia. Självklart finns det även adresser och kartor till alla olika Vete-Katten i Stockholm.

Eftersom många turister vill besöka Vete-Katten finns sidan både på engelska och svenska.

Lättillgänglig information

Räcker det inte med sociala medier? För många företag gör det faktiskt det, men det är långt ifrån alla företag som klarar sig med endast sociala medier. En webbsida är fortfarande oslagbart när det kommer till att presentera sammanhängande information om företaget. Sociala medier fungerar bättre för att presentera korta ögonblicksbilder från företaget.

Poängen med en webbsida är just det – att presentera relevant och sammanhängande information om vad företaget erbjuder, hur de kan anlitas och vad andra kunder tycker. En webbsida behöver inte vara avancerad eller ha massa extrafunktioner. Fina bilder och bra texter är ett måste, eftersom webbsidor är visuella upplevelser. Men det viktigaste är fortfarande att ha bra information som visar kunden om företaget gör och erbjuder det som de är ute efter.

Kontaktinformation och CTA

CTA står för ”call to action” och är en uppmaning där man lockar kunden att gå vidare och göra sitt köp. En CTA kan se ut på olika sätt. Det kan till exempel vara så enkelt som ”Kontakta oss”, ”Boka ett möte” eller ”Besök oss”.

Ett annat mål med webbsidan kan vara att få tag i kundens kontaktuppgifter på olika sätt. Då kan företaget skicka nyhetsbrev och kampanjer direkt till kunden och locka till köp. Det görs ofta genom att man erbjuder något i utbyte mot kontaktuppgifterna, eller genom att kunden registrerar sig för nyhetsbrevet. Man kan till exempel erbjuda rabatter om kunden börjar prenumera på nyhetsbrevet, ha en tävling eller ge bort en gratis e-bok.

Alla företag vill sälja

Att få kunden att köpa är målet för alla företag, men idag är konsumenter mycket välinformerade och tar ofta köpbeslut efter att ha insamlat mycket information. Tänk därför på att din kund alltid vill ha mervärde och det stämmer även när det kommer till webbsidor.

Är webbsidan informativ, ser den snygg ut och lockar den din kund att beställa, besöka eller kontakta er? Försök att tänka utifrån kundens perspektiv och fundera på om ditt företags webbsida är något som du själv skulle surfa in på igen. Vad kan förbättras och vad kan tas bort? Var inte rädd för att skala bort onödiga detaljer, för enkla webbsidor är ibland de som presterar allra bäst.