Malin och Vanja på Glam Mom

Häromsistens när vi var i Stockholm fick vi träffa Vanja Wikström och Malin Blomstedt som är tjejerna bakom Glam Mom. De såg en lucka på marknaden och startade en högst nischad webbshop med amningsbehåar – och gjorde det riktigt bra!

GlamMom-profile

Hur kom ni på den idén?
Det började med att vi båda två jobbade extra i en gravidbutik. Behåarna där var väldigt basic jämfört med vad som finns i en vanlig underklädesbutik och gravida mammor kunde faktiskt stå och gråta i omklädningsrummet när de provade kläderna. Jag minns att vi pratade med butiksägaren och föreslog snyggare varumärken och modeller som vi ville ta in, men hon var lite oengagerad och stressad och valde att satsa på säkra kort istället. Efter några år lade hon ner sin butik och när vi då blev arbetslösa bestämde vi oss för att ansöka om starta-eget-bidrag och öppna en egen webbutik.

Hur gick ni tillväga för att komma igång?
Vår affärsidé var att erbjuda vackra amningsbehåar som var minst lika snygga som vanliga behåar. Vi dammsög nätet på de roligaste varumärkena i världen och köpte hem ett lager värt cirka 200 000 kronor med pengar som vi fick låna av Almi.

Ni lanserade i september 2011 och nu säljer ni för drygt 4 miljoner. Vad har varit er framgångsfaktor?
Vår paketering. Vi har redan från början lagt oerhört mycket tid på att själva fota allt som vi säljer. Dessutom döper vi alla produkter till egna namn och skriva målande produkttexter. Eftersom kunderna inte kan känna och prova själva är det jätteviktigt med proffsiga foton och bra produkttexter. Vår paketering har betytt allt för oss och gör att våra kunder ibland till och med tror att det är vi själva som designar och producerar.

Hur marknadsför ni er?
Ett par veckor innan vi lanserade webbshopen tryckte vi upp ett gäng flyers och åkte runt  i Stockholm och delade ut till alla gravida som vi såg. Vi hade inte pengar att göra på något annat sätt, så det var bara att köra och det gick väldigt bra. Vi lyckades inte få klart hemsidan till utsatt datum utan först några dagar senare men under de dagarna fick vi flera mejl från kvinnor som hört om oss och undrade om vi inte skulle öppna snart. Det kändes riktigt kul såklart!

Nu marknadsför vi oss nästan bara genom olika typer av blogg- och Instagramsamarbeten. Vi hugger varenda kändis som blir gravid och frågar om de vill skriva om oss.

Vilka är era viktigaste lärdomar under resan med Glam Mom?
Att inte sälja för många produkter utan hellre vara störst inom en liten nisch. Under några år utökade vi till exempel sortimentet med gravidkläder, men det sålde inte alls lika bra. Kanske för att det var dyrare att köpa och kanske för att det fanns att köpa på många fler ställen.

Att följa vår säljstatistik. Det är inte lätt och vi får ständigt påminna oss om det, men det är så viktigt att bara ha produkter som säljer varje dag. Även om vissa behåar är jättefina och bra och vi gärna vill behålla dem bara för att vi gillar dem, så går det inte om de inte säljer. Det kostar så mycket att lagerhålla.

Att de viktigaste marknadsföringsaktiviteterna är bloggsamarbeten. Att köpa google adwords eller Facebook-annonser är bra, men att hitta någon med exakt rätt målgrupp som sprider ordet är värt så mycket mer.

Premiär för StartUp Bar Göteborg

Igår var vi med och arrangerade StartUp Bar i Göteborg för första gången. Det var häng på Vallgatan 12 och kvällen blev superlyckad med en bra bit över hundra deltagare!

startupbar-göteborg-doers

Det är Starta & Driva Företag som roddar StartUp Bar nationellt och i nuläget anordnas det i fem olika städer där Doers Magazine har hand om Göteborg. Vi planerar att hålla eventet ungefär en gång i månaden framöver och det ska bli jättekul!

StartUp Bar är ett öppet forum där alla är välkomna, allt från entreprenörer till små och medelstora företag, eller för dig som bara är nyfiken och funderar på att starta eget.

// Alice och Jonas

Doers Magazine – ett av 11 startups på Mediedagarna

doers-kort1Imorgon och på fredag arrangeras Mediedagarna på Svenska Mässan i Göteborg (Meg) och vi kommer vara med! Doers Magazine har roligt nog blivit utvalt som ett av elva startups att få exponering. Vi kommer finnas på plats under båda dagarna och är supertaggade. Fina kort är tryckta och vi är redo för mingel! :)

Läs mer om Meg och kom gärna förbi om du har möjlighet!

Meg är ett forum för det politiska samtalet om mediefrågor och för aktuella frågor inom medieutveckling. Här möts beslutsfattare, väletablerade och nya medieaktörer som arbetar med allt från innehåll och produktion till distribution och teknik. Kort sagt, mediebranschen är på plats.

Meg består av en seminariedel och ett öppet program i mötesdelen MegOpen, som bl a innehåller caféer, loungeyta, Öppen scen, Meg Lounge-scen, Poddcastscen, utställare och mötesplatser. Monterprogram, frukostseminarier och mingel avlöser varandra. Räkna med att bli engagerade, inspirerade, underhållna – och säkert provocerade!

Välkomna till Meg på Svenska Mässan i Göteborg 7–8 april 2016.

Doers Magazine utsett till ”G-lab21 Future Company 2016″

G-lab21 är ett nystartat men efterlängtat initiativ som skapar en mötesplats för Göteborgs startup-scen. De vill öka intresset och framgångsfaktorn för tech-startups i Göteborgsregionen och vi tycker såklart att det är fantastiskt! Extra glada är vi att få finnas med på deras ”hotlist” över de mest lovande digitala företagen i Göteborg!

Doers-futurecompany-2016-liten

// Alice och Jonas

Kortfrågor till entreprenören Gustaf Oscarson

Pressbild Gustaf OScarsonGustaf Oscarson har gjort det till sin livsuppgift att inspirera människor att våga skapa sitt drömliv och drömföretag. Han är grundare av Mitt Företag, en av landets största mötesplatser för företagare, och Dream Valley, som siktar mot att bli Sveriges mest kreativa konferensanläggning. Han har tidigare varit med och grundat tillväxtprogrammet Academy of Excellence och sökoptimeringsföretaget Brandson.

Nu är Gustaf aktuell med Livet på 500 dagar, där han genom en bucket list med 100 uppdrag ska skapa sitt drömliv och drömföretag på 500 dagar. Sjukt spännande tycker vi och ville såklart veta mer!

När spikade du starten och hur mycket tid har du lagt på planering och förarbete?
Idén till Livet på 500 dagar kom för nästan tre år sen. Jag är en av oss som alltid skrivit bucket-lists med saker jag vill göra och uppnå, men oftast blir de bara liggande. Och då blir man väldigt trött på sig själv efter ett tag. Den här gången ägnade jag många kvällar åt att få ner en lista med 100 saker jag otroligt gärna vill göra och uppleva, allt i från att skriva en hitlåt till att bli ekonomiskt oberoende till att testa det där med Wedding Crashing.

Jag insåg snart att om jag ska kunna skapa mitt drömliv och mitt drömföretag, så måste jag göra mina ambitioner offentliga. Annars blir det bara ett projekt som det är okej att misslyckas med, eftersom ingen vet om det. Och det behövdes en tydlig och lite galen deadline för att jag skulle gå igång på det. Livet på 500 dagar, det kändes bra.

Förarbetet tog kanske 250 timmar, med blogginlägg om alla 100 uppdrag och strategier för att lyckas med dem. Sen tog det 4 månader från att förarbetet var klart till att jag drog igång. Det har jag inga ursäkter för, förutom att det kortsiktigt är så skönt att skjuta upp saker till imorgon. Och sen till nästa dag.

Vill du dela med dig lite av schemat? Hemma/borta-ratio osv?
Hälften av uppdragen, exempelvis att korsa USA i cabb eller att lära mig kampsport i Himalaya, kommer jag att genomföra på andra platser än i Sverige, såklart. Och resterande är mer av ”hemmaaktiviteter”, som att skriva den där hitlåten, lära mig att läsa tankar eller att gå på Nobelfesten. Det finns en hel del rätt galna uppdrag på listan. Allt är inte svårt, men jag tror att jag kommer att få ordentliga kickar av alla.

Vad kommer bli svårast och hur kommer du hantera eventuella käppar i hjul? Är det något du inte vågat ta med?
Vissa uppdrag är svåra för att de kräver tid och energi, som att bli ekonomiskt oberoende eller att skaffa ett sexpack. Andra är svåra för att de kräver andras inblandning, som att få hänga med Richard Branson. Han kanske inte är lika sugen på det som jag?

Det finns egentligen inget jag inte vågat ta med, men jag garderar mig med tre hemliga uppdrag som jag inte vågar avslöja förrän jag har gett mig på dem.

Vad ser du fram emot mest?
Njutning kan delas upp i två kategorier. Dels den direkta njutningen när du genomför någonting trevligt – som att dinera på världens finaste restaurang eller att jobba i Karibien. Dels njutningen du får efter att ha klarat något påfrestande och svårt, som att springa Lidingöloppet på 2,09 eller genomföra en svensk klassiker (det är ju inte alltid så njutbart under tiden).

För mig handlar det om två saker. För det första att bevisa för mig själv att det går att skapa ett extraordinärt liv, och för det andra att inspirera andra att våga skapa sina drömliv. Nästan varje dag hör någon av sig och berättar att de också börjat med sina bucket lists, tack vare Livet på 500 dagar. Det gör mig otroligt glad!

Kan du avslöja din budget? Hur mycket kommer du hinna jobba?
Det finns ingen fast budget, då hade jag förmodligen sett att det var omöjligt och skippat allt. Det är fantastiskt hur mycket man kan göra utan pengar. Häromdagen frågade jag på Facebook om någon kunde hjälpa mig med Lotusställningen. Jag fick napp direkt från en gammal kompis, och istället för en dyr, privat yogalärare blev det nollbudget och dessutom fick vi till det direkt. En stel med mycket trevlig upplevelse.

Jag kommer att jobba lika mycket som vanligt, det är svårt att ha ett annat upplägg som entreprenör. Men, jag känner hela tiden ett behov att att frigöra tid, och det innebär att jag automatiserar, delegerar och outsourcar som aldrig förr. Det är grymt!

Om 500 dagar, hur känner du dig då tror du? Och vad ska du göra sen? :)
Då är jag så sjukt taggad att jag vågar göra något ännu roligare. Vad tror du om ”Fotbollsproffs på 500 dagar”?

Nytt år – spännande planer!

Hej!

Fenomenet som brukar kallas för ”post holiday blues” drabbar nästan alltid mig en gnutta. Efter härliga semestrar eller jul- och nyårshelger kommer en liten matthet krypande. Efter någon vecka är den borta igen så det är verkligen inget allvarligt. Men oskönt, och jag undrar alltid lite vad som hände. Tydligen är det väldigt vanligt, så det är inte konstigt om du känner igen dig.

Lösningen som fungerar bäst för mig är att bara notera när det händer och direkt försöka inse vad det är. Sedan väntar jag helt enkelt ut det, och skriver samtidigt ner några saker som jag ser fram emot att göra framöver.

När vi nu på allvar går in i 2016 har vi massor av spännande planer för Doers Magazine. Det gör mig taggad! Vi planerar exempelvis att knyta till oss ett par samarbetspartners, sjösätta några rafflande aktiviteter, trycka en liten fysisk upplaga och smyglansera magasinet på engelska. Det kommer bli spännande!

// Jonas

Nystartat

Dags för ännu en inblick i ett nytt företag! Vi har snackat med Malin Brooks som älskar fina pappersvaror, eller stationery som det heter på engelska. I somras startade hon därför webbshoppen Hello Stevie som säljer just det; anteckningsböcker, pennor och annat som hör skrivbordet till.

Hello-stevie-profile

Hur var det att gå från idé till en riktig webbshop?
Från början var det inte så läskigt, utan jag kände att det var nu eller aldrig. Jag var säker på min sak och trodde på idén, fram tills dess att jag skulle göra mitt första inköp. Då blev det helt plötsligt på riktigt och jag började tvivla på allt som jag varit så säker på innan. Vad som ändå fick mig att satsa, var känslan av att det måste finnas fler där ute som gillar fina pappersvaror.

Hur hittar du det som du vill sälja?
De flesta varumärken kände jag till sedan innan, stationery-nörd som jag är, men vissa har jag hittat bland annat på Instagram och Etsy. Jag fullkomligt älskar Etsy, där går det att hitta i princip allt och även up-and-coming designers som ännu inte har blivit stora. Sedan följer jag även en del utländska bloggar för att få inspiration, det här med fina pappersvaror eller stylish stationery är väldigt stort i USA och även i England.

Hello-stevie-products

Driver du butiken helt själv?
Ja, med lite hjälp från min man när det kommer till teknik och fotografering. För tillfället är jag föräldraledig och det fungerar ganska bra att kombinera med eget företag, även om det kan bli stressigt ibland. Jag har en fast anställning som jag planerar att återgå till nästa höst men självklart vore det lite av en dröm att kunna livnära mig på endast butiken.

Blev det som du trodde att starta en webbshop?
Än har jag inte gjort några direkta misstag, peppar peppar, men däremot har det varit stressigare än jag hade förväntat mig. Jag trodde lite naivt att jag hade upplevt stressiga jobb innan jag startade butiken, men det var inget i jämförelse med den stress jag känner av ibland nu. Som egen företagare tar arbetsdagen aldrig slut och det gäller att lära sig hur man ska hantera det och försöka hitta någon slags balans. Varje dag kommer jag på nya fantastiska idéer som kanske skulle kunna ta företaget till nästa nivå, men istället för att påbörja alla dessa ideér, som jag gjorde till en början, skriver jag nu ner dem i min fina anteckningsbok för att kunna fokusera på en grej i taget.

Vad är din vision med Hello Stevie?
Först och främst vill jag att fler ska upptäcka hur härligt och inspirerande det är med fina pappersvaror. Jag läste någonstans att en anteckningsbok är som en förlängning av ens personliga stil – och det stämmer verkligen! På lång sikt drömmer jag om att lansera min alldeles egna kollektion med anteckningsböcker.

Om du skulle ge tre tips till någon annan som vill starta en webbshop, vilka skulle det vara?

  1. Det finns ingenting som en perfekt tidpunkt. Tveka inte, utan sätt bara igång och lär dig av dina misstag.
  2. Försäkra dig om att du är passionerad till 100 % inför allt vad det innebär med att driva en webbutik. Vissa dagar finns det inte tid till något annat än att packa varor och då gäller det att du inte blir uttråkad av att slå in paket en hel dag. Även bokföring tar en del tid att sätta sig in i om du inte har någon erfarenhet av det sedan innan.
  3. När du väl har kommit igång – jämför inte din butik med andra redan etablerade butiker som har helt andra förutsättningar än dig. Detta är något jag verkligen försöker att undvika för det är nedslående och inte speciellt produktivt.

Nystartat

Anna Svensson startade i september upp ett hundpensionat hemma på sin småländska gård utanför byn Lagan. Ett härligt initiativ som vi gärna ville höra lite mer om!

Anna-profile

När kom du på idén att starta hundpensionat?
Drömmen om det har jag haft hela mitt vuxna liv. Men jag har inte vågat, och inte varit modig nog. Och så var jag väl antagligen inte redo. Förrän nu. Vi flyttade till vår lilla gård hösten 2014 och då tänkte jag ”här skulle ju vara perfekt med ett hundpensionat”. Idén låg och grodde över vintern och när våren kom hade jag bestämt mig. Nu kör vi!

Hur var det att ta steget?
Det var så häftigt att börja planera allting, tillsammans med min man som har hjälpt mig så mycket. Vårt bollande av tankar och funderingar gjorde att jag inte tvekade mer, och sedan gick allt fort. En del av ladugården byggdes om och i slutet av augusti startade vi upp ett kombinerat dagis och pensionat för hundar. Jag har en liten dagisgrupp på 3-4 hundar varje dag och utöver det har jag några pensionatsgäster också.

Har det blivit som du tänkte dig?
Det har blivit mer som en livsstil än som ett jobb, för jag har faktiskt bara varit ledig en enda dag sedan starten, men det hade jag nog tänkt mig också. Jag trodde dock inte att jag skulle få så många gäster med en gång utan mer att det skulle växa så sakteliga, men nu är här gäster jämt och det är ju jätteroligt! Det som jag inte var förberedd på var att en så stor andel av hundarna har svårt för att umgås i flock. Jag vill gärna att det ska fungera att ha dem tillsammans, men har snabbt fått bygga till några mindre rasthagar där de som inte tycker om att vara med andra hundar kan vara när vi tillbringar tid utomhus.

hundgård-profile

Hur ser en vanlig dag ut för dig?
Den startar kl sex när jag väcker barnen och vi äter frukost och gör oss iordning. Under tiden droppar dagishundarna in. Sedan börjar dagens promenader och jag är ute flera timmar på förmiddagen. Vid lunch är det matdags för en del hundar och sedan blir det vila för dem. Då äter jag min lunch, svarar på mejl och städar oftast lite. Vissa dagar kommer det pensionatshundar som ska skrivas in och vissa dagar har jag inbokade besök. De flesta vill nämligen komma hit och besöka mig innan de definitivt bokar en plats till sin hund. Under eftermiddagen blir det promenad igen och även lek för hundarna i rasthagen. När kvällen närmar sig lugnar vi ner tempot lite och har mysstund, och oftast är mina barn med då vilket både de och hundarna älskar. Därefter kommer mattar och hussar och hämtar sina hundar. Om jag har pensionatshundar här också så tar inte min dag slut än, utan då går jag ut en runda vid kl nio också. Efter det sover jag väldigt gott!

Nystartat

Josefin Eriksson och Nina Lund bor i Los Angeles. För några veckor sedan drog de igång DRIVET Podcast – en inspirations- och karriärpodd där de intervjuar kvinnor från olika branscher som berättar om sin resa. Vi ville gärna höra mer!

Profile

Det är en ju en grym idé. Hur kom ni på den?
När vi kom till Los Angeles kände vi ganska snart att man är så bra på att hjälpa varandra här, och det fick oss att vilja starta ett inspirerande projekt för kvinnor. Vi fikade många gånger och pratade om vilka olika projekt vi skulle kunna starta, och gick igång på tanken att få intervjua kvinnor som vi såg upp till och lära oss ifrån dom. Sen insåg vi att just podcast kändes som rätt medium för oss. På en nyårsfest förra året pitchade vi idén för massa vänner och alla var så positiva, så på nyårsdagen bestämde vi oss.

Hur såg era förberedelser ut?
Kulturen vi försöker förmedla i vår podcast är att våga be om hjälp och fråga dom bästa som redan har gjort det du ska göra. Precis så gjorde vi inför vår uppstart. Vi älskar podcasten Värvet och träffade därför Kristoffer Triumf tidigt för att få del av hans bästa tips och råd.

Under uppstarten fick vi reda på att podcasten Genier med Moa Gammel fanns. Först blev vi nerslagna och kände att ”fan, det finns ju redan en podd för kvinnor”, men sedan tänkte vi om. Det finns ju massvis med poddar där killar sitter två och två och babblar. Varför ska vi då inte kunna finnas flera poddar för kvinnor, som dessutom är inom olika nischer? Nu finns även Opodden och Karriärpodden, ytterligare två poddar som man skulle kunna se som konkurrenter men som vi istället samarbetar med och intervjuar i vår blogg.

Vad har varit lättast och svårast hittills?
Det som har vart lättast är att brinna för projektet! Vi älskar det vi gör och vi älskar våra fantastiska gäster!

Det svåraste är nog att få tiden att räcka till. Mejla gäster, boka upp en tid när alla kan, boka in studiotid och fotograf, klippa inspelningen, lägga upp allt på hemsida och sociala medier, uppdatera bloggen och massa annat. Det är mer jobb än man kan tro! Vi hade också lite huvudbry med att förstå hur man skulle ladda upp podden via iTunes, och ett tips om någon annan har samma problem är att använda sig av Libsyn vilket underlättar.

Ni har redan 20 000 lyssnare och snart 5 000 följare på Instagram. Kan ni tipsa om hur man lyckas nå ut till så många på kort tid?

  • Skicka ut en pressrelease en vecka innan lansering. Be vänner och kollegor hjälpa till med spridningen.
  • Hitta samarbetspartners. De tipsar om er och ni tipsar om dem. Ta också hjälp av intervjupersonerna och deras agenter för att spridas.
  • Att vi släppte fyra intervjuer direkt skapade en mediabomb. Vi hamnade på topplistorna på iTunes direkt och Facebook var översvämmat med delningar om oss, och det tror jag var vår framgångsfaktor.
  • Jobba med spridningen lite hela tiden. Vi sätter upp delmål kring hur många nya följare vi vill ha varje dag och jobbar för att uppfylla det.

Hur funkar det att göra podcasten parallellt med era jobb?
Det funkar egentligen inte. Nina driver ett filmbolag i LA och jag är frilansproducent inom reklamfilm, och inte på något av våra jobb är man 8-17. Men vi älskar vårt sidoprojekt så pass mycket så att vi pusslar ihop det, även om tiden är knapp!

Vad har ni för mål?
Först och främst vill vi bli en av de största poddarna i Sverige. På längre sikt har vi en vision om en plattform för kvinnor, en webbserie och att göra Drivet i bokform. Vi har många planer, men vi tar ett projekt i taget.

Vad är drivet hos er?
Att vilja förändra och inspirera till en kultur där vi hjälper varandra i karriären och vågar be om tips och stöd från människor i vår omgivning. Vi vill begrava den seglivade myten om att framgångsrika kvinnor inte stöttar varandra.

Till sist, är det något ni vill säga?
Att vi välkomnar män också! Vi har redan en del manliga lyssnare och följare och det glädjer oss, men vi vill gärna få fler.

Kortfrågor

Till Ewa Borin som har gjort appen 10-Minute Baby à la Carte med matrecept, tips och fakta om mat anpassade till små barn. Idén föddes när hon var mammaledig med sin son.

Black&white-profile

Varför tyckte du att appen behövdes?
Jag har alltid varit hälsomedveten och gillat att laga mat, och gjorde det även till min son. Men när jag var mammaledig slog det mig att många föräldrar gav sina små barn mat ur burkar och påsar. Jag kom då på att jag ville göra en app som visar hur enkelt man kan laga näringsrik och god mat även till småbarn. Att jag valde att göra just en app beror på att det är ett enkelt och lättillgängligt medie.

Hur gick du tillväga för att ta fram den?
Allt innehåll har jag producerat själv; skrivit faktatexter och gjort recept och låtit dem faktagranskas av en dietist, och också tagit en hel del foton. Själva appen har en leverantör byggt utifrån mina idéer. 2013 lanserade vi den första versionen, och sedan dess har den uppdaterats och förbättrats.

Hur har du lagt upp marknadsföringen?
Jag har lyckats få publicitet i olika föräldratidningar och för ett tag sedan blev vi utsedda till en av de bästa apparna i tidningen Mama Mia vilket var jätteskoj! Självklart syns jag så mycket som möjligt i sociala medier också, och jag håller på att förbättra utseendet på min hemsida och blogg för att stärka de kanalerna.

Foto 2015-11-07 17 33 31Vad har varit svårast under resans gång?
Helt klart att få spridning. Många gånger har jag önskat att vi vore många fler anställda så att allt kunde gå mycket snabbare!

Nu har du översatt appen till engelska också. Vad är dina framtidsplaner?
I Kanada fick vi nyss superbra recensioner i ett föräldraforum, så där hoppas jag att appen nu kommer spridas. Nästa steg är att gå ihop med en resursstark organisation för att kunna satsa ännu mer, spridas till fler länder och vidareutveckla appen. Sedan har jag också en massa idéer på nya receptavdelningar och kommer kanske också skapa fler appar inom samma område framöver.

Om någon vill gå i dina fotspår och skapa en egen app, vad har du för tips?

  1. Slarva aldrig med ”kärnan”. Fundera över vad du erbjuder och vad som är viktigast i din produkt eller tjänst. Om du gör en innehållsapp som min är det inte smart att börja ta genvägar när du producerar innehållet, men om du gör en spelapp kanske det är viktigare med grafik och design?
  2. Fundera över vilken som är din målgrupp och hur du ska nå dem. Bara för att din app ligger i AppStore och Google Play kommer ingen per automatik hitta den bland miljontals andra.
  3. Om du inte själv besitter programmeringskunskap kan det vara bra att satsa tillsammans med en vass programmerare. Då sparar man både pengar och tid.
  4. Glöm inte att skydda din idé och ditt varumärke hos PRV. Och när du väl fått din ansökan godkänd ska du vara beredd på att fejkfakturor börjar dyka upp, speciellt om du får en internationell ansökan godkänd.
  5. Ha tålamod, för allting tar längre tid än man räknar med från början.
  6. Och så det sista tipset som egentligen är det viktigaste: känn glädje, motivation och kärlek till det du gör!

Vi gör en läsarenkät

Hej!

Alice och jag har tagit fram en liten enkät för Doers-läsarna. Temat är helt enkelt ”Vad vill du läsa?” och vi hoppas kunna lära oss mer om vilka företagsstories som andra tycker är mest intressanta. Ska det vara ”stora och kända” eller ”små och relaterbara”, ”de mest innovativa” eller ”de som växer snabbast”? Och vilka branscher är egentligen mest spännande?

Hjälp oss jättegärna med din input! Enkäten är kort, bara sex frågor, och vi lottar dessutom ut biobiljetter. Gör den här!

Och btw, har du missat att vi kaxat upp oss en smula? Numer kallar vi oss för Sveriges största magasin med idéer som blivit av! :)

// Jonas

Kortfrågor

Till Charlotta Brorsson som driver smyckesmärket Sparv. Hon ritade för ett par år sedan en kollektion med smycken, men först 2014 bestämde hon sig för att uppfylla sin dröm.

Charlotte-profile

Vad var det som fick dig att våga gå från att ha en idé till att faktiskt satsa?
Jag trodde såklart starkt på min idé, just eftersom jag själv saknade smycken som mina på marknaden, men det som avgjorde var nog att det hände en massa saker i mitt liv. Jag slutade på ett jobb som jag aldrig hade trivts på samtidigt som en lång relation tog slut, och jag tror detta utlöste mod hos mig att fullt ut förverkliga min affärsidé och tro på mig själv. Jag hade fått nog av att förverkliga andras drömmar och var redo att satsa på min egen.

Hur gick du tillväga?
Eftersom jag redan hade designat en kollektion blev det första steget att hitta en leverantör. Och det blev en utmaning. Jag hade kontakt med säkert 20 olika innan jag valde den som jag nu har, en från Shanghai. De skickade kvalitativa prover, var serviceminded, duktiga på engelska och kändes stabila.

Vad har varit svåraste hittills?
Att lyckas förena bra kvalitet med schyssta priser och relativt små kvantiteter. Min första beställning var på 300 smycken och det låter kanske inte så mycket nu, men då var det väldigt nervöst. Jag visste inte om jag ens skulle få några varor, så när jag packade upp min första leverans och smyckena såg ut precis som jag hoppades på var glädjen obeskrivlig!

halsband-profile armband-profile

Hur mycket jobbar du med Sparv?
Jag ägnar nästan alla kvällar och helger åt det, eftersom jag på dagtid har ett roligt jobb inom logistik i modebranschen. Så tidsbrist är nog min största utmaning just nu! Men jag får stor hjälp av min pojkvän och mamma som ställer upp på allt ifrån orderplockning och försäljning till att hjälpa mig med webbshopen när jag har semester.

Har du några tips till den som drömmer om att designa och sälja smycken
– Börja i liten skala
– Utnyttja sociala medier för att se om det finns något intresse för dina smycken
– Om du får positiv respons kommer du våga satsa och växa mer
– Omge dig med människor som är öppna och sprider positiv energi

Nystartat

Malin Hultman och Sandra Kipper startade i somras den digitala pop-up-reklambyrån Designkiosk. Sedan dess hjälper de företagare med grafisk design, kommunikation och marknadsföring.

Designkiosk-profile

Hur kom ni på idén med Designkiosk?
Vi var på jakt efter ett kreativt sommarjobb, och märkte att många byråer hade stängt. Vi insåg då att det fanns en lucka på marknaden och därmed en möjlighet för oss att själva skapa ett lustfyllt sommarprojekt! Vår plan var att erbjuda personlig kommunikation till småföretagare som inte tar semester.

Vad var det som fick er att faktiskt våga köra igång?
Det var nog vetskapen om att det just var ett kortsiktigt projekt och därmed inte så mycket som stod på spel! Sedan hade vi också kli i fingrarna efter att få skapa och verka i ett eget koncept.

Vad har varit svårast sen ni startade?
Det så klassiska säljet. Men vi har löst det på vårt eget sätt med varma kontakter från nätverk och sociala medier.

Vad har varit roligast?
Att tillsammans skapa en gemensam identitet. Vår glassiga framtoning ger oss mycket inspiration till formgivning och marknadsföring som är lite annorlunda. En annan rolig sak har varit att få feedback från kunder och organisationer, och självklart att få jobba tillsammans.

Den initiala tanken var ju att bara driva företaget över sommaren, men nu har ni varit igång hela hösten. Vad hände där?
När sommaren var slut kände vi att det var synd att lägga ner nu när vi precis hade kommit igång, så vi bestämde oss för att köra vidare. Nu jobbar vi som de flesta nystartare mer än heltid, både med Designkiosk och med andra uppdrag.

Vad är era planer framöver?
Vi tycker att det är kul att föreläsa och ha workshops, så det är något som vi gärna vill göra mer under 2016. Samt, som alltid, äta mer glass!

Kortfrågor

Till Robban Svedberg som för 15 år sedan byggde en takfäst loftsäng i metall. Han bestämde sig för att göra business av sin idé och driver sedan dess Compact-Living.com.

robban

Hur kom du på idén med loftsängar utan ben?
Det började med att jag svetsade en loftsäng till min kompis kompis 1998. När jag höll på med ritningarna inför bygget slog det mig att ”varför inte fästa den i taket, få bort benen och frigöra all yta under”. Så jag byggde en loftsäng som jag fäste i takbalkarna och det blev så himla bra.

Hur tog du steget från hobbyprojekt till loftsängsföretag?
En kompis ägde en stor möbelbutik i Stockholm och drygt ett halvår efter att jag hade byggt den första loftsängen fick jag möjlighet att ställa upp en demo där. Det tog snurr. Folk såg den, blev intresserade och undrade vem som hade gjort den och var de kunde köpa en egen. Snart började min telefon ringa lite då och då med folk som ville köpa loftsängar. Under tiden fortsatte jag på mitt gamla jobb som svetsare, men pö om pö drog jag ner på det och efter fem år slutade jag helt.

profile-loftsäng-1Varför tror du att du har lyckats med ditt företag?
Framför allt därför att jag alltid levererar hög kvalitet. Jag åker ut till mina kunder, mäter och kollar taket och specialbygger sedan en loftsäng som är unik. Det är pilligt och tar mycket tid, men det gör att jag alltid har väldigt nöjda kunder. Att jag har ett nischat erbjudande och gör något som jag inte tror någon annan gör har också bidragit till min framgång, för då är det lättare att både synas och ta betalt. Det har hänt att jag fått mejl från amerikaner där de skriver ”where’s your US office?” och då inser jag hur ensam jag är i branschen.

Är det ingen som har försökt kopiera dig?
Nej faktiskt inte. Lite märkligt är det, men jag misstänker att det beror på att man måste vara en väldigt duktigt hantverkare för att kunna göra en loftsäng. Det är mycket att tänka på och man måste vara riktigt noggrann.

Vad har du för tips till någon som vill starta eget?

  • Starta upp parallellt med att du jobbar som anställd så blir uppstarten tryggare
  • Fixa en bra och snygg hemsida tidigt, för det är otroligt viktigt
  • Våga ta betalt så att du så småningom kan dra ner på ditt extrajobb

Kortfrågor

Till Alexander Pärleros som sedan i våras driver Framgångspodden och intervjuar gäster som är framgångsrika inom sitt gebit, såväl entreprenörer som sportstjärnor eller artister.

Alex-profile

Hur kom du på idén?
Jag tyckte att det fattades en podd som träffar människor som är extremt framgångsrika i det som de gör, och jag tänkte att de borde ha gemensamma nämnare som gjort att de har tagit sig dit de är. Det vore intressant och inspirerande att höra hur de har lyckats, och jag kontaktade ett par stycken för att fråga om de ville vara med. Det visar sig att många tydligen gillar att prata om sig själva för att inspirera, så sedan första dagen har det gått lätt att få bra gäster.

Vilka steg tog du för att lyckas genomföra den?
När jag hade bokat in olika personer för intervjuer hörde jag av mig till Bauer media (som sköter radiokanalerna Mix Megapol, Rockklassiker, NRJ m fl) och frågade om de kunde hjälpa till med distribution. Via dem kom jag i kontakt med Petter Tillberg som är en superduktig ljudproducent och Christian Ronnerstam på Reklambyrån Tatchit. Utan deras hjälp hade podden inte blivit vad den är idag.

Hur gick du tillväga för att hitta sponsorer?
Jag kontaktade dem helt enkelt för att höra om de var intresserade, och satte ihop en presentation där jag beskrev podden och hur jag trodde att den skulle utvecklas. De trodde på konceptet och kände att det passade bra in på deras målgrupp och det är jag väldigt glad och tacksam för. Nordea kom in från början och SAS lite senare.

Hur många lyssnare har du?
Nu är vi cirka 350 000 i månaden och är därmed en av Sveriges största poddar! När jag startade frågade folk mig hur många jag trodde skulle lyssna, och då tänkte jag att når man 20 000 på en månad så är det bra.

Vilka är dina drömgäster?
Mina drömgäster just nu är Elon Musk och Zlatan. Kul nog har jag också checkat av några från listan, till exempel Christian Von Koenigsegg och grundaren till UBER.

Gäst-profile
Alexander tillsammans med en av drömgästerna, Christian von Koenigsegg

Vad har podden gett dig?
Ett helt otroligt nätverk. Varje vecka sitter jag med otroligt framgångsrika personer och pratar om livet och deras resa, och det ger otroligt mycket.

Nu när du har pratat med så många, vad har du uppfattat som viktigast för att bli framgångsrik?
Först och främst drivkraften. Det är otroligt viktigt att ha passionen och drivet. Sedan är det också viktigt att man inte är en dreamer utan en doer. Om du har kommit på en sak som du tror på, våga köra och sluta dröm. Och sist men inte minst, kom ihåg att 2 % är idén och 98 % är genomförandet. Ibland kommer folk fram till mig men vet inte riktigt om de vågar berätta om sin nya idé, och då brukar jag alltid säga att det bara är att berätta. Att ha idéer är hur enkelt som helst. Skulle jag sätta mig ner med ett block så skulle jag komma på 50 idéer på en dag. Men att genomföra dem, det är det som är tufft.

Kortfrågor

Till Charlotte Wibäck som är expert på hur man bör kommunicera i kriser. Hon är VD på en kommunikationsbyrå och dessutom kriskommunikatör på Jordbruksverket, och tidigare jobbade hon utomlands med kommunikation på Världshälsoorganisationen (WHO).

Charlotte-profile

Att jobba på WHO låter som ett drömjobb. Hur fick du det?
Jag hade turen att vara på rätt plats i rätt tid, och träffade av en slump min blivande chef som sökte en person som skulle sköta kommunikations- och informationsarbetet på WHO i Burma. Jag har alltid varit en risktagare och trots att jag inte visste någonting om vare sig WHO eller Burma tackade jag självklart ja till utmaningen.

Vad gick ditt jobb ut på?
Jag ledde och ansvarade för allt kommunikationsarbete för WHO i Burma. Det kunde vara allt ifrån att ta fram sjukdomskampanjer, organisera events för bidragsgivare eller jobba med kriskommunikation när exempelvis tsunamin 2004 inträffade.

Hur tycker du att företag bör hantera kriser rent kommunikativt?
Alla kriser är såklart olika, men för att minska konsekvenserna är det generellt sett viktigt att vara förberedd. Det bästa är om man skapar en tydlig krisplan som man regelbundet går igenom och tränar med all personal. Jag tycker man bör se krisberedskap som en investering som ökar företagets värde, i och med att man kan stå emot eventuella kommande stormar.

Vilket är det vanligaste misstaget?
Bland lite större företag är det att lägga ut sin kriskommunikation på externa PR- och kommunikationsbyråer. Om man behöver kan man ta in hjälp för att hantera extern kommunikation och PR i specifika frågor, men inte i krissituationer. Då måste man prata själv.

 

Nystartat

Lisa Perby blev för fem år sedan övertalad att testa en menskopp. Hon var skeptisk men föll pladask och bestämde sig för att bli en av få återförsäljare i Sverige. I juli i år nylanserade hon sitt företag Menskopp för att inte längre sälja andras utan istället sina egna svensktillverkade menskoppar.

Lisa-profile

Vad är en menskopp?
Det är ett mensskydd av silikon, format som en liten kopp. Den sluter tätt och samlar upp flödet utan läckage eller absorbtion och behöver bara tömmas var tolfte timme. Att den är miljövänlig jämfört med andra mensskydd och håller i tio år är en positiv bieffekt.

Hur kom det sig att du började sälja menskoppar?
Från första stund gillade jag produkten, främst för att den gjorde mig fri och jag inte längre behövde tacka nej till spadagar eller sommardopp bara för att jag hade mens. Den koppen som jag provade gick dock inte att köpa i Sverige och eftersom jag är uppväxt i en företagarfamilj kom tanken ganska naturligt att jag borde börja sälja dem själv. Jag diskuterade saken med min man och han var också peppad. Vi är inga trygghetsnarkomaner precis och hade länge drömt om att slippa ha en chef och få styra vårt liv själva, så idén kom väldigt tajmat.

Sedan dess har ni börjat tillverka menskoppar i Sverige. Varför det?
Vi blev kontaktade av hjälporganisationer som ville köpa menskoppar till kvinnor i U-länder, som i ännu högre grad blir begränsade när de har mens eftersom de sällan har råd att köpa skydd. De menskoppar som vi importerade var dock för dyra för hjälporganisationerna, och då kom vi på idén att börja tillverka själva. Det var för två år sedan. Efter många långa processer av att uppfylla lagar och regler samt ta fram en som verkligen fungerar bra, hade vi den 9 juli i år premiär för vår nya, svensktillverkade menskopp.

Menskopp-profileVad har varit svårast hittills?
Att hitta information och få hjälp med att uppfylla alla lagar och regler som finns. Jag har lagt oändligt mycket tid på att ringa alla möjliga instanser för att få reda på vad som gäller. En annan utmanande sak har varit alla män som jag har träffat, på banker och myndigheter, och som jag, av naturliga skäl såklart men ändå, har fått beskriva hela problematiken för. Deras oförståelse har saktat upp många processer.

Vad är siktet inställt på nu?
Att sprida information och nå ut till fler kvinnor med vår produkt. Vi säljer just nu främst på webben samt hos våra sju återförsäljare, men skulle väldigt gärna vilja komma in på exempelvis apotekskedjorna framöver. Sedan har vi också köpt det internationella domänet menstrualcup.com, så någonstans i framtiden hägrar en internationell satsning i Europa och gärna USA. Men för det behövs ju mer pengar också, så i så fall behöver vi hitta någon investerare. Kanske någon där ute som är intresserad?

Kortfrågor

Till Niclas Christoffer som om och om igen vänder motgångar till medgångar. Han är författare, komiker och föreläsare men har också drabbats av offentlighetens baksida: hot och hat.

NC-profile

Drömde du om att bli komiker som ung?
Nej inte alls, jag ville bli skådespelare. På sommaren efter min utbildning spelade jag in några skämt och skickade till en komikertävling. Jan Bylund, som var domare, ringde upp och sa att mina skämt var jättekul. ”Du har aldrig funderat på att bli komiker eller?”

Hur har du utvecklats av att jobba med stand-up?
Min positiva sida har förstärkts. Jag har slutat se en motgång som en motgång, utan bara som ytterligare en erfarenhet som man kan analysera och lära sig av.

Varför har du blivit så utsatt för näthat?
Primärt för att jag är en offentlig homosexuell person tror jag. När jag släppte min första bok Som Zlatan fast bättre fick jag mycket medial uppmärksamhet, och det var då det började. Falska Facebook-profiler i mitt namn, omgjorda foton på mig spreds och jag fick rena hot i sociala medier. Första gången jag blev mordhotad tror jag inte ens att jag förstod det, om jag ska vara helt ärlig. Sedan dess har det hänt så många gånger att jag nästan har blivit lite van.

Har du någonsin funderat på att sluta vara offentlig för att slippa det?
I början blev jag rädd så då kanske det slog mig att jag borde lägga av, men nu för tiden tar jag det mer med ro. Men för att svara på din fråga, så kan jag inte kan sluta vara offentlig för att det är en del i mitt jobb. Jag kan inte bara stänga ner mitt Facebookkonto, för det är där som jag får de allra flesta av mina uppdrag.

Hur bearbetar du de motgångar du möter?
Genom att ändra mitt fokus och försöka se motgångarna ur andra vinklar, så att jag får något bra utav dem. Min glädje är kanske lite av en försvarsmekanism också, men i grunden är jag en glad skit och det är jag väldigt tacksam för. Som komiker har jag chans att skämta om hoten och när jag står på scen driver jag med allt som hatarna skriver till mig och min familj. Jag försöker helt enkelt ta allt det negativa och vända det till något positivt som ger mig energi, och den inställningen har nog räddat mig!

Kortfrågor

Till Marie Hagberg som är journalist, PR-MarieHagberg-profileexpert och grundaren bakom Hjälp en Journalist – en tjänst för journalister där de kan efterlysa intervjucase och samtidigt en kanal för företag och personer att få publicitet. Ett grymt initiativ som också vi haft stor nytta av när vi har letat doers!

Hur kom du på idén?
Jag läste faktiskt om en liknande tjänst i USA och eftersom jag var journalist visste jag hur mycket tid man lägger på att hitta intervjucase, och tänkte därför att det var en väldigt smart affärsidé som jag önskade fanns i Sverige. Sedan tog det några dagar innan poletten trillade ner och jag insåg att det ju var jag som borde satsa på den. Detta var i december 2012 och sedan dess har det varit mitt jobb.

Vad tror du är det vanligaste misstag företag gör när de kontaktar media?
Att de försöker göra reklam. Journalister är inte intresserade av att förmedla reklam, utan de vill skriva eller prata om något som deras lyssnare och läsare har nytta av. Som företagare bör man se sig som en medhjälpare till journalisten och fundera på vad hen kan ha för nytta av den information man vill delge.

Att skriva pressreleaser är ju ett klassiskt PR-råd. Hur tycker du att man ska utforma en sådan? Och vart ska man egentligen skicka den?
En pressrelease ska vara max en A4 lång. Och som sagt, ingen reklam. När du har skrivit ditt pressmeddelande rekommenderar jag att du ringer journalisten som du vill ska skriva om dig. Om de är intresserade kommer de att fråga om du har ett pressmeddelande och då mejlar du det. Ibland kan man också köra en rövare och skicka pressmeddelandet ändå efter samtalet, även om de inte har frågat efter det. Så har jag gjort ibland och lyckats komma med i tidningar ändå.

Om man är ett nystartat företag, vilka är dina bästa tips för att få PR?
Förutom att utnyttja min tjänst menar du? Jo, men jag har några andra goda råd också:

  • Börja med att berätta för lokaltidningen att du har startat upp och vad du gör. De brukar vara lätta att få kontakt med och gillar att skriva om lokala personer.
  • Nästa steg är att kontakta branschtidningar. Om du exempelvis har startat ett hunddagis kan du kontakta olika hundtidningar. Och skriv som sagt ihop ett pressmeddelande innan du ringer.
  • Se till att skaffa ett pressrum på din hemsida. Där ska dina pressmeddelanden finnas och också bilder på dig själv och eventuell produkt som du säljer, både låg- och högupplösta.
  • Skriv gärna en liten lista i pressrummet med några förslag på vad journalisten kan intervjua dig om. Då hjälper du dem att få idéer och uppslag.
  • En annan bra sak att ha i pressrummet är en lista med 5-7 tips inom ditt expertområde. Om du driver städbolag kan du till exempel tipsa om hur man effektivast städar köket. En sådan färdig lista är guld värd för en journalist, men förtydliga gärna att de måste hänvisa till dig om de lånar den.
  • Och så lite överkurs för den som vill: om du ska bli intervjuad kan du i förväg mejla en lista med förslag på frågor som journalisten kan ställa till dig. Det blir som en extra service och uppskattas ofta eftersom de för det mesta har mycket att göra, och samtidigt får du möjlighet att styra vad ni kommer prata om.

Kortfrågor

Till Siv Thuresdotter som har grundat Qoola Qvinnor – ett av Sveriges största nätverk för kvinnliga entreprenörer. Syftet med nätverket är att främja kvinnors företagande, samverkan och utveckling och de arrangerar webbaktiviteter såväl som olika fysiska event och konferenser. Siv själv jobbade från början som flygvärdinna och därefter som VD-assistent på ett flygbolag, men slutade för två år sedan för att kunna jobba heltid med sitt nätverk.

siv thuresdotter foto_Carin Sigeskog
Foto: Carin Sigeskog

Hur kändes det?
Fantastiskt spännande och roligt. Hur mycket jag än tyckte om min förre arbetsgivare så var jag tvungen att göra ett val och försöka förverkliga min egen dröm istället för någon annans. Under tre års tid hade jag gått ner i arbetstid lite i taget och under den tiden växte min hobby till att bli en fungerande affärsverksamhet. Inför vår första stora konferensresa till Kroatien fullständigt exploderade medlemsantalet och det stärkte mig i mitt val att satsa fullt ut och säga upp mig.

Hur fick du dina första medlemmar?
Det började med att jag skrev bloggen Qoola Qvinnor. Där lyfte jag fram företagarkvinnor som förebilder via olika artiklar och dessa delades vidare i sociala medier vilket ökade kännedom om varumärket.

Vår Facebooksida har genom åren varit mitt klart bästa verktyg för att driva trafik till både blogg och hemsida. Initialt skapade jag en del tävlingar där och fick flera tusen nya gillare den vägen.

Vad har varit din största utmaning med QQ?
Till en början var jag inte alls beredd på att efterfrågan om att ses utanför webben skulle bli så stor, och det gjorde att jag tvingades utanför min egen komfortzon. Numera tycker jag enbart att det är roligt att arrangera stora event och ställa mig på en scen och prata inför ett par hundra personer, men tidigare var jag skräckslagen inför det. Tack vara den tillåtande stämningen i nätverket har jag växt oerhört mycket som människa de senaste åren.

En annan utmaning har varit att lära mig hantera den digitala tekniken för att möta medlemstillströmningen. Jag har stora visioner med vår webbnärvaro, men har fått lära mig att ta det med ro. Rom byggdes inte på en dag, som det så bekant heter. Teknikens utmaningar är också en kostnadsfråga – vilket gör att jag inte riktigt är i mål än.

Vad drivs du av?
Glädjen det ger att se nöjda deltagare på de event jag arrangerar!

Har du tips på hur man kan tänka om man har en affärsidé men inte riktigt vågar satsa?
Om du inte finner modet att satsa kan du börja med att tydliggöra vad det är som hindrar dig. Gör en marknadsundersökning och testa intresset för din idé på din potentiella målgrupp. Se över din livssituation. Kan du exempelvis klara av att gå ner i lön under en uppbyggnadsfas på ett par år? Ta gärna råd från de som har erfarenhet av att driva företag.

Viktigast är att du själv till 100 % tror på din affärsidé. Börja i liten skala och känn av intresset. Får du bra gensvar kommer det att stärka dig. Se noga över hur du kan utveckla din idé till att bli ännu bättre och mer bärkraftig. Det kommer att leda dig fram till ett enklare beslut och förhoppningsvis vågar du satsa fullt ut!

Nystartat

Maria har efter år av drömmande och månader av planerande nu öppnat upp webbshopen Little Eco tillsammans med sin kompis Linda. I den erbjuder de produkter till människor som vill leva ekologiska och giftfria liv. En spännande uppstart som vi gärna ville veta lite mer om.

Hur kom det sig att ni tog detta steg?
Idén om att starta något tillsammans föddes för många år sedan, men blev verklighet när jag för andra gången blev sjukskriven i utmattningssyndrom efter att ha varit mammaledig med mitt fjärde barn. Även Linda, som då var kollega till mig, hade gått igenom en cancerbehandling och var också hemma, mammaledig men också utbränd. Vi pratade mycket och insåg att för oss handlade det om att antingen ta tag i vår situation eller fortsätta fara illa.

Little-Eco-1

Varför blev det just en ekologisk webbshop?
Den livsstilen är något som vi båda har anammat och det kändes självklart att vi skulle göra något av det. Linda har sedan sin cancer ändrat hela sin livsstil för att på något sätt försöka ta kontroll och själv påverka sin fortsatta hälsa. Jag däremot har fått en kontaktallergi mot kemikalier i bland annat kläder och tillsatser i hudvårdsprodukter och behöver av den anledningen leva ett så giftfritt liv som det går.

Som konsumenter upplevde vi att det var jobbigt och tidskrävande att hitta ekologiska, giftfria produkter och det var så vi kom på vår idé. Glappet i marknaden blev vår chans att få arbeta med något som ligger oss varmt om hjärtat.

När bestämde ni er för att satsa?
Vi hade spånat i 6 månader, då vi fick ett spontant infall och åkte och tittade på en lokal. Helt plötsligt stod vi och gapade i en vacker gammal industrilokal med 4 meter i tak och kände att det är nu eller aldrig. Vi skrev på papperna samma dag och nu sitter vi i ett gammalt spinneri utanför Göteborg, som fungerar som både kontor, lager och fysisk butik. Även om detta var det absolut läskigaste beslut vi någonsin har tagit så har vi aldrig ångrat det för en sekund.
Little-Eco-2

Hur har ni planerat att marknadsföra er?
Framför allt via sociala medier och vår blogg. Sen kommer vi också försöka synas lokalt, nu närmast på en julmarknad som vi ihop med övriga företag här i Spinneriet anordnar i slutet på november.

Vad tror ni kommer bli er största utmaning?
Att försöka hitta en bra balans mellan arbete och privatliv. Vårt arbete får inte gå ut negativt över våra familjer eller vår vänskap och vice versa. Dessutom glömmer vi lätt våra begränsningar som vi har till följd av våra stressrelaterade sjukdomar, och det måste vi ofta påminna varandra om.

Vad ser ni mest fram emot?
Att se LittleEco växa och kunna utveckla alla ideér och drömmar vi har, samt att faktiskt få arbeta med något vi brinner för. Att få energi av att arbeta är något nytt för oss båda och det är verkligen en fantastisk känsla!

Citatvecka #7

Här kommer veckans sista person och citat:

Amelia Earhart (född 1898) var en banbrytande pilot, förespråkare för kvinnliga rättigheter och världens första kvinna att flyga över Atlanten. När hon var 23 år gammal och för första gången fick prova att flyga föll bitarna på plats för henne. Det var detta hon skulle göra. Hon sparade ihop pengar för att ta flygcertifikat och så småningom också köpa sig ett eget plan. Sedan bar det av. Hon satte nytt höjdrekord för kvinnliga piloter och genomförde många soloflygningar som ingen annan hade gjort. I hopp om att också bli den första kvinnan att flyga jorden runt försvann Amelia spårlöst någonstans över Stilla Havet år 1937. Under sitt liv strävade hon efter att vara en modig, intelligent och självständig förebild, förändra den rådande bilden av kvinnor och öppna dörrar för dem inom alla områden!Citatveckan-insta-Amelia

Citatvecka #6

Thomas Edison (född 1847) var en av världens främsta industrialister och uppfinnare. Han uppfann bland annat fonografen, megafonen och den första användbara glödlampan. Som liten var han så bångstyrig att hans mamma fick undervisa honom hemma. Hon lyckades fånga hans uppmärksamhet, lärde honom tidigt vetenskapliga teorier och lät honom sedan experimentera mycket. Han blev telegrafoperatör men fortsatte att göra sina experiment på fritiden. När han lyckades sälja rättigheterna för en telegraf-uppfinning kunde han starta ett laboratorium, anställa ingenjörer och skala upp uppfinningsprocessen. Thomas startade många företag, bland annat General Electric som idag är ett av världens största och har haft två anställda som tilldelats Nobelpriset!Citatveckan-insta-ThomasEdison

Kortfrågor

Till Bodil Bergman Hughes som valde att satsa heltid på att fotografera när hon var 50 år. Efter att ha fotat mycket vid sidan om sitt jobb som språklärare gjorde hon för 2,5 år sedan en stor förändring i livet. Idag är hon fotograf med inriktning på gravida och nyfödda, driver sedan ett år tillbaka podcasten Magpodden – med blivande och nuvarande mammor, samt bloggar.

Bodil med logga webBodil, vill du beskriva lite hur dina känslor var kring bytet av karriär och liv?
Jag hade haft ett par andra yrken förut men när jag började jobba på högstadiet som språklärare kände jag verkligen att jag var hemma. Det passade mig så otroligt bra! Och jag var engagerad, kreativ och passionerad och tyckte verkligen om att vara med eleverna och komma på sätt att göra lektionerna roliga och givande.

Jag var lärare i 13 år, men under de sista åren förändrades skolsystemet till att inkludera mer administration och jag gled så sakteliga bort ifrån det jag värdesatte mest. Tillslut kände jag att skolan som arbetsplats inte passade mig längre. Jag hade trott att jag skulle vara lärare för resten av mitt liv så när jag slutligen klev av var det med en stor sorg faktiskt. Jag var glad åt min nya kärlek, fotograferingen, men jag behövde ändå bearbeta att mitt lärarliv inte blev som jag hade trott och önskat. Det tog ungefär ett halvår, och jag gick t o m till en psykolog ett par gånger för att få hjälp att riktigt kunna gå vidare. Jag ville inte att en massa obearbetade känslor skulle stå i vägen för utvecklingen av mitt nya liv. Och det funkade, för nu är det full fart och jättekul!

Bodil-fotograf-bebis

Hur ser en vanlig dag ut för dig idag?
Den tillbringas framför datorn! Jag vet att man kanske inte tror att datorarbete är en stor del av dagen för en fotograf.  Man tänker att fotografer, de fotograferar väl? Och det trodde jag också, men jag skulle uppskatta att jag fotograferar ca 20 % av min tid. Resten ägnas åt att redigera bilder, administrera, montera, hämta på labb, ha kontakt med kunder, marknadsföra på olika sätt, nätverka och utveckla företaget ytterligare.

Jag är egentligen en nattuggla och har sedan länge suttit uppe och jobbat till sent på nätterna, men ganska nyligen bestämde jag mig för att ändra på rutinerna ganska radikalt. Jag blev inspirerad av boken The Miracle Morning. Nu går jag upp redan klockan 05.00 tar en lugn stund med en meditationsapp (Calm), dricker något varmt och sätter på lugn musik.  Sedan börjar jag jobba. Utvilad. Det är magiskt! När klockan är 08.00 har jag redan haft nästan tre timmars produktivt arbete.

Det jag gör vid datorn är framförallt bildredigering, design, bloggande och mailande.  Men jag är lätt Facebookberoende också så jag kollar även där ganska regelbundet. När jag redigerar bilder på datorn lyssnar jag gärna på olika podcasts och TED talks. Det är väldigt berikande och som gjort för att kombinera med det arbetet. Jag har min studio hemma men har inga problem att lämna dammråttor, tvätt och disk till kvällen. Eller till maken. Och så är jag är hemma när min dotter kommer hem från skolan och det känns verkligen bra. På kvällen lägger jag mig vid 22 eller bara lite senare. För bara ett par veckor sedan såg mitt arbetsdygn helt annorlunda ut.

Två veckor i månaden har jag fotograferingar och efter den perioden startar jag mina bildvisningar. Men jag bokar bara in två kunder om dagen, på morgonen och lite senare på eftermiddagen, för jag vill ha ca tre timmar fria runt lunch för att träffa vänner eller ha affärsmöten. Det systemet började jag med för ca sex månader sedan och det har verkligen höjt livskvaliteten.

På tal om livskvalitet så jobbar jag för visso extremt många timmar om dagen med företaget, men jag har total makt över mitt eget schema och jag fullkomligt älskar det! Jag bestämmer helt själv var jag ska vara och vad jag ska göra och det är något jag fortfarande verkligen känner mig väldigt lycklig över!

Citatvecka #5

Jackie Joyner-Kersee (född 1962) är en före detta sjukampare från USA som innehar ett av de mest svårslagna världsrekorden av alla. Hon har vunnit två OS-guld i sjukamp och ett i längdhopp och är den enda som har fått fler poäng än Carolina Klüft. Jackie började sin sportkarriär som längdhoppare men blev, efter att ha sett en film om den legendariska multiidrottaren Babe Zaharias (som uppnådde stora framgångar inom bland annat golf, basket och friidrott) inspirerad att testa på flera grenar. Varvat med sin fantastiska karriär som sjukampare var Jackie också professionell basketspelare!Citatveckan-insta-Jackie

Citatvecka #4

Richard Branson (född 1950) är en av vår tids största affärsmän och äventyrare. Som 16-åring hoppade han av skolan efter att inte ha lyckats särskilt bra. Istället gav han sig in i företagsvärlden och startade först en egen tidning om ungdomskultur, sedan ett postorderföretag som sålde musikplattor och snart också en egen skivbutik. Efter några år startade han även ett skivbolag där det första albumet hamnade på topplistorna i fyra år. Med den framgången i ryggen signades sedan fler superartister och succén kunde fortlöpa. Richard har skapat många företag, inom alltifrån mobil- till rymdbranschen, försökt flyga jorden runt i en luftballong och är den äldsta personen som har kitesurfat över Engelska kanalen!Citatveckan-insta-RichardBranson

Citatvecka #3

Marilyn Monroe (född 1926) var en av 1900-talets mest berömda personer i egenskap av fotomodell, skådespelerska och popikon. Hon föddes i Los Angeles och hade minst sagt en rörig uppväxt i en mängd olika fosterhem. Hennes biologiska mamma led av Paranoid schizofreni. När hon var 16 år och arbetade på en fabrik blev hon upptäckt av en fotograf. Det utgjorde startskottet för hennes kometkarriär som modell. Några år senare tog hon också teaterlektioner och entrade snart filmbranschen. Marilyn blev tyvärr endast 36 år gammal men under sin tid hann hon göra ett stort avtryck. Hon gjorde över 30 filmer, vann två Golden Globe Awards och rankas än idag som en av de största kvinnliga filmstjärnorna genom tiderna!Citatveckan-insta-Marilyn

Citatvecka #2

Oprah Winfrey (född 1954) är en av världens mäktigaste mediapersonligheter och välgörare. Hon hade en väldigt tuff uppväxt och levde under så fattiga förhållanden att hon ofta tvingades bära kläder sydda av potatissäckar. Under gymnasietiden fick hon upp intresset för media och skaffade ett extrajobb som nyhetsuppläsare på en radiokanal i Nashville. Det ledde snart vidare till uppdrag i tv-rutan där hon efter några år också började programleda talkshows. Med sin unika känsla revolutionerade hon hela branschen, startade ett eget produktionsbolag och tog, som alla vet, hela världen med storm!Citatveckan-insta-Oprah

Citatvecka #1

Ricky Gervais (född 1961) är en av världens roligaste män, komiker, skådespelare, sångare och skapare av bland annat tv-serierna The Office och Extras. I skolan var han mycket duktig och valde att fördjupa sig  inom filosofi på universitetet. Därefter försökte han uppnå drömmen om en musikkarriär och startade tillsammans med en skolkamrat syntpopduon Seona Dancing. De gav ut två singlar men nådde dessvärre inga vidare framgångar. Trots det kämpade Ricky vidare inom branschen, bland annat som manager för andra band. 1997 fick han jobb på en radiostation i London och så småningom också ett eget nattprogram. När han blev uppsagd därifrån gav han sig in i comedyn, började skriva och gjorde som alla vet dundersuccé!citat-Ricky-insta

Citatvecka

De närmsta sju dagarna vill vi testa att köra en s k citatvecka. Vi kommer helt enkelt att återge några tänkvärda guldklimpar samt presentera personerna bakom dem lite kortfattat. Förhoppningsvis blir det intressant att få en liten bakgrund till citaten. I övrigt är det ju bara en lätt inspirations-injektion, men det skadar väl aldrig!

// Alice & Jonas

Kortfrågor

Till Maria Strömberg Bååth, mer känd som matstylist, fotograf och bloggare under namnet Made by Mary. Hon driver en av Sveriges största matbloggar. 2012 fick Maria en stroke och valde därefter att lägga om sitt liv totalt.

_J4A5139

Hur tänkte och kände du då?
Stroken fick mig att mer på allvar fundera över mitt liv och vad jag gjorde med mina timmar och dagar på jorden. Ibland kan jag känna att det är en sån masspsykos om vad livet ska kretsa kring och hur man ska leva det, att det är svårt att hitta sin egen väg när alla går mot samma håll. Det är lättare sagt än gjort att vända om och säga att näe, det här är banne mig inget för mig oavsett vad alla andra säger, tycker eller gör. Det finns så mycket måsten; man ”ska” plugga på universitet, skaffa sig ett karriärsjobb, vilja jobba övertid och tjäna mycket pengar, skaffa barn och flytta först till storstan och sen till villa. Man har så fullt upp att göra precis som alla andra, att man knappt hinner tänka efter vad man själv vill.

Det lustiga är att efter min stroke har jag kommit i kontakt med så många människor som känner likadant, men knappt vågar tänka tanken på ett annat liv och än mer säga det högt eller göra något åt det. Och det var väl det som var grejen för mig. När jag fick min stroke så var det som att något annat kickade in, alla rädslor eller negativa tankar försvann och det var liksom bara kärnan kvar. Vad vill jag? Vad vill jag fylla mitt liv med?

Uppenbarligen kan man få en stroke när man är 32 år, utan någon egentlig anledning, vilket väl helt sonika innebär att man kan dö precis när som helst. Det är nog en tanke många slår ifrån sig, men efter stroken tog jag in det på ett helt annat sätt. Det gick liksom inte att skjuta ifrån sig längre och det var det mina första dygn på SIVA (strokeintensivvårdsavdelning) handlade om. Meningen ”är det nu jag dör?” snurrade runt i mitt huvud och efteråt fanns det inget annat för mig än att följa mitt hjärta.IMG_9336

Hur redde du ut vad du verkligen ville göra?
När jag kom hem från sjukhuset tog jag ett stort ritblock jag hade hemma och en svart spritpenna och skrev en lista på allt jag ville att mitt liv skulle innehålla. När jag tittade på min lista, som punktade upp allt jag älskade mest, och när jag sen tänkte på vad mitt liv just då innehöll så började jag gråta. Listan och mitt liv stämde inte alls överens, vilket jag väl egentligen innerst inne visste. Jag bestämde mig för att jag bara var tvungen att ta vara på den här andra chansen i livet.

En punkt på listan var att ägna mig mer åt det kreativa i köket och åt att fotografera. Eftersom jag var helt nybörjare och varken kock, fotograf eller stylist var bloggen ett sätt att börja sträcka sig mot min dröm.

En blogg är ett fantastiskt sätt att pröva vingarna när det gäller sina intressen men även när det gäller eget företagande. Man märker fort om det man skriver om är av intresse för andra, man kan få feedback på sina inlägg via läsarkommentarer och lär sig att hantera sociala medier vilket är viktigt för många egenföretagare. När jag började blogga var responsen snabbt mycket positiv och jag kände på en gång, när jag stod i köket bland kastruller och tallrikar med kameran i handen, att jag hittat rätt!

Hur har du lärt dig att ta så sjukt fina bilder? Och vill du avslöja vilken kamera och objektiv du oftast använder?
Först och främst, tack snälla! Övning, övning och övning ligger bakom dem. Jag har alltid haft attityden att ”hur svårt kan det vara” när jag har velat lära mig något. Med rätt attityd kommer man långt och sedan är det bara övning som gäller, samt att lära sig analysera sina egna bilder för att utvecklas.

Jag fotograferar oftast med mitt kamerahus från Canon; Canon Eos 5D Mark III. Objektiven är olika beroende på vilken vinkeln jag vill fotografera i och hur jag vill att slutresultatet ska se ut, men ett favoritobjektiv som jag använder mycket är Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM.

Vilka är dina bästa tips för att skapa en framgångsrik blogg?
Det beror helt på vilken typ av blogg du vill starta, men generellt kan jag ge följande tips:

  • Uppdatera så ofta du kan utan att tumma för mycket på kvalitén. En livsstilsblogg behöver uppdateras oftare än t ex en matblogg för att bli framgångsrik.
  • Hitta något som särskiljer dig från alla andra i samma genre så att du inte blir en i mängden.
  • Ta snygga, kvalitativa och relevanta bilder till dina blogginlägg.
  • Ha en snygg bloggdesign.
  • Skapa en bra kontakt med dina följare så att de ska vilja följa dig som person och det du gör. Ett sätt att kommunicera med dem genom att t ex svara på kommentarer.
  • Kommentera på andra bloggar inom samma genre.

Och sist men inte minst, driv bloggen som ett företag, för en blogg, eller ett Instagramkonto, kan vara en plattform för att nå din dröm._J4A6070

Har du något tips till den som har en idé men inte riktigt vågar satsa?
En sak som jag tycker är jättebra som ett första steg är att svara på dessa frågor:

  • Vad vill jag?
  • Vad behöver jag ändra för att komma dit?
  • Vad är jag villig att prioritera bort för att nå min dröm?

När man vet vart man vill, det vill säga målet, kan man ta reda på vad man behöver göra för att komma dit. När man vet vad man behöver göra för att nå målet kan man också göra en prioriteringslista på vad man är villig att göra samt prioritera bort för att nå dit.

Efter det kan man lättare sätta upp en plan för vad man behöver göra den närmsta tiden, gärna i olika etapper och därefter börja jobba mot att ta sig till målet. Det kan vara allt från att börja spara mer pengar för att ha en ekonomiskt trygghet när man väl prövar sina vingar eller att registrera en hemsida eller blogg till att gå en kurs i något som relaterar till det du drömmer om.

Kortfrågor

Till Massimo Provenza, sicilianaren som av en slump började jobba inom resebranschen. Hans företag Massimo Villas hyr idag ut semesterbostäder runt om i hela Italien.

massimo-villas-doers-magazine

Massimo, hur fick du idén och hur kom du igång?
Allt började för flera år sedan på ett torg i staden Cefalu på Sicilien där jag då bodde. Jag satt och fikade och började efter en stund prata med några turister om sevärdheter och övernattningsmöjligheter i området. De ville gärna hyra ett ställe för sig själva så jag tänkte att jag skulle försöka hjälpa dem. Jag ringde runt till mina vänner och lyckades hitta ett perfekt hus åt paret. Jag guidade dem sedan också till de bästa platserna i området och ganska snabbt blev vi faktiskt goda vänner. De blev mina första kunder och fick mig att inse hur skoj detta var. Nästa år kom de tillbaka i ett större sällskap och ville hyra ett större hus. På den vägen var det, fler och fler ville hyra och fler av mina vänner i Italien tyckte att jag skulle hyra ut deras bostäder.

Men sedan flyttade du företaget till England?
Ja, efter några år när jag hade jobbat med att hyra ut hus, lägenheter och boka hotell ville jag specialisera mig och fokusera enbart på villor. År 2011 flyttade jag därför företaget till London, fick en nystart och kunde börja jobba mycket närmare kunderna. Det var ett bra beslut vet jag nu!

Vad har varit viktigast för dig för att lyckas med ditt företagande?
Först och främst att jag tycker att det är så roligt! Jag älskar att lära känna nya människor och jag kan verkligen arbeta passionerat. Sedan har jag insett hur viktigt det är att aldrig vara nöjd, jag vill till exempel hela tiden förbättra vår service. Att vara uppmärksam på sin motivation och att sätta upp sina mål utifrån den tror jag också är väldigt viktigt – då fungerar strategierna som bäst!

Kortfrågor

Till Sebastian Fuchs som har varit med och startat SUP46 – Start-Up People of Sweden. Det är ett hyllat koncept som samlar startups med digitalt fokus inom web, mobil, media, gaming och IoT i en 2000 kvadratmeter stor startuphubb i Stockholm. För tre år sedan började arbetet, för två år sedan var det lansering och idag har de över 50 startup-företag som medlemmar.Sebastian Fuchs

Sebastian, hur uppkom idén om SUP46?
De senaste åren har den svenska startupscenen utvecklats enormt. Jag och mina medgrundare såg att den naturliga mötesplatsen, som man ofta hittar som en viktig del av community i andra städer, saknades. Det fanns många mindre, ofta stängda eller exklusiva mötes- och arbetsplatser men inget som på riktigt samlade hela communityt. Vi hade alla tre en liknande vision och när vi träffades blev det väldigt snabbt tydligt att vi tillsammans skulle kunna göra verklighet av det.

Vad gjorde ni för att komma igång?
Vi slog upp dörrarna officiellt i oktober 2013 men redan ett år innan dess påbörjades arbetet. Vi visste redan från början att bara att skapa mötesplatsen var inte det vi hade i åtanke. Samtidigt ville vi skapa ett ekosystem av investerare, partners och rådgivare i världsklass för att på riktigt kunna hjälpa startups. Att få ihop allting från ingenting var en utmaning, även att hitta en lokal visade sig vara svårt. Eftersom vi ser oss själva som en service för startups var det extremt viktigt att vi hade prismodell som de kunde hantera. Det har också varit viktigt för oss att själva kunna bestämma över allting som händer här, vilket betyder att vi även är restriktiva när det gäller vilka företag och organisationer vi tar in som partners – de måste alla passa in i vår filosofi.

Vilka har era viktigaste aktiviteter varit för att bli så etablerade?
Att kombinera öppenheten av en mötesplats dit hela Stockholms startupcommunity verkligen är välkomna och exklusiviteten av ett restriktivt medlemskap där kraven är höga och medlemskapet även resultatbaserat har varit en balansgång. Än så länge tycker vi att det fungerar riktigt bra. Vi får in 5-10 ansökningar i veckan från digitala startups. Utav dem väljs de vi tror allra mest på ut och vi hjälper dem sedan att snabbt skala upp sin verksamhet. Det faktum att vi har omkring 30.000 besökare per år i kombination med riktigt spännande människor i huset är det jag tror hjälpt intresset för oss och vad vi gör här. Vi är dessutom omringade av duktiga och erfarna rådgivare som delar vår vision om ett paradis för startups. De har betytt otroligt mycket för vår snabba mognad.

Vad är viktigast på en arbetsplats för att främja kreativitet och produktivitet tror du?
Det vi gjort redan från början är att se till att det finns utrymme för våra medlemmar att mötas och dela med sig. Vi har gemensam frukost en gång i veckan, flertalet workshops och seminarier varje månad och skapade vår Hangout Space just med detta i åtanke. Sverige är fullt av icke-hierarkiska företag och arbetsplatser, det om något främjar kreativitet och öppenhet. Man måste uppmuntra lekfullheten om kreativiteten skall frodas, men man får samtidigt inte glömma bort att disciplin och målmedvetenhet är avgörande för om man verkligen kommer någon vart med sin produkt eller tjänst.

Omvänd situation

Häromdagen var vi i en omvänd situation när vi blev intervjuade av webbredaktören på Visma. De har en intervjuserie som heter Hej Företagare och efter anonyma tips (host host) ville de gärna skriva några rader om oss. Såklart jättekul!

Under tiden som vi pratade blev jag imponerad av alla som vi har intervjuat som alltid kommer med så kloka och välformulerade tankar. Det är inte det lättaste att få en fråga och en sekund senare leverera ett intressant och smart svar!

Efteråt tyckte jag nästan synd om Petter som skulle få ihop en vettig text av allt babbel. Men proffs som han är lyckades han skriva en riktigt trevlig artikel. Vi blev jättenöjda och glada! Läs den gärna här om ni vill.

AliceochNelson

// Alice

Kortfrågor

Till Sami Sulieman som efter många års företagande nu driver investmentbolaget Prescott Lewis och jobbar med uppstarten av en ny bank där skuldsanering och lån till entreprenörer kommer ligga i fokus.

Sami

Du brukar kallas för säljexpert. Kan vi få några tips?

Hur man blir en bra säljare är en stor fråga, men helt kort kan jag säga att det är egoistiskt att inte vilja sälja. Det handlar om att visa någon att man bryr sig om och vill hjälpa denne. Är man bra på något och kan addera värde för någon så är det ens skyldighet att göra det tycker jag. Det är ett bra mindset att ha om du vill lyckas med att sälja.

Sälj handlar enbart om att hjälpa sina kunder från något sämre till något bättre. Kan man inte det så ska man inte sälja till just den kunden. Men man kan ändå addera värde genom att med sin kunskap och sitt nätverk rekommendera kunden vidare. Min filosofi är att alla mina möten ska leda till att något av värde skapas, även om det inte blir affär.

Vilken är din bästa och sämsta egenskap som företagare? 

Om jag ska försöka bedöma det själv, tror jag att min bästa egenskap är min förmåga att skapa stora och attraktiva visioner som drar till sig bra människor och skapar positiv energi. Min sämsta sida är att jag är en dålig organisatör och därmed en dålig chef för den dagliga driften.

I Doers Magazine intervjuar vi personer som har följt sina största intressen och utifrån dem skapat företag och härliga livsstilar. Har du något tips till den som har en idé men inte riktigt vågar satsa?

Bara gör det! När du ligger på dödsbädden vill du inte ångra något, och när du har tagit dig igenom det som känns jobbigt så kommer du alltid att säga att det var värt det, helt oberoende av om du lyckades eller ej. Lyckas du inte helt och hållet kommer du ändå ha fått många ovärderliga erfarenheter.

Oftast är det bara stunden innan man ska göra något som det är som värst och mest nervöst och alla tankar snurrar runt i huvudet. När man väl har tagit steget och är mitt uppe i det försvinner rädslan är inte längre ett hinder. Så man behöver bara vara modig i en liten stund, det kan vara tröstande att tänka på.

Livsstilen som man kan få som företagare är helt oslagbar, men man måste vara beredd att kämpa lite för det är ingen dans på rosor att bygga ett bolag. Samtidigt är det själva tjusningen, för man är aldrig så stolt som när man har byggt upp något själv och löst alla bekymmer helt på egen hand.

Foto: Jens C Hilner