För de flesta av oss räcker tiden inte riktigt till allt man vill göra. Därför kan det vara bra att lära sig hur man arbetar mer effektivt. Då får man mycket mer arbete gjort på mindre tid, och får mer tid över till annat.
Planera och schemalägg
Det första du bör göra om du har mycket arbete framför dig är att planera ditt arbete. Hur man vill planera det är olika från person till person. En del föredrar att skriva en vanlig att göra-lista, en del skriver in allt i en fysisk kalender och en del föredrar digitala kalendrar. Det finns försåts också andra sätt att planera sitt schema. Det kan också vara bra att på något sätt markera vilka uppgifter som är de viktigaste, och vilka du kan göra i mån av tid. Om man har mycket att göra gäller det att prioritera.
Ta pauser
Något av det viktigaste du kan göra när du har fullt upp är, otroligt nog, att vila och ta pauser. Om du jobbar hela tiden blir du snabbt trött och utarbetad, och arbetar då sämre. Du tappar fokus, och en uppgift som tar en timme kan helt plötsligt ta tre timmar. Därför är det viktigt att ta pauser regelbundet. Gör något där du slutar tänka på arbetet, exempelvis träning, samtal med en vän eller hushållssysslor. Något som fungerar för många är pomodoro-tekniken. Den går ut på att man arbetar i intervall om cirka 30 minuter, och mellan varje intervall tar man en paus på fem minuter. Man ställer en timer i början av varje arbetspass, och mellan passen gör man något som för tankarna på annat håll. När man har arbetat ett antal pass i rad, till exempel tre eller fyra, tar man en längre paus. Längre pauser är också viktiga att ta ibland.